Busworld2022 Türkiye; otobüs fuarında akıllı sistemler öne çıkarken, yeni nesil teknolojiler kararlı yükselişi ile dikkat çekti. Pandemi baskısından kurtuluş alakasından çok etkisi, buna sebep. Pandemi sonrası geleceğe bakış ve endüstriyel gelişime ilgi arttı
Busworld2022Türkiye fuarı beklenenin üzerinde ziyaretçi akınına uğradı. Otobüs üretiminde ve Pazarın yeni anlayışla oluşumunda Türkiye, özellikle pandemi ile saha dalgalanmalarını “özel isteğe bağlı üretimle geçme” formülüyle strateji oluşturarak ihracatta aynı model ama farklı özellikler ile terzi usulü herkese uygun üretim yaparak pazarda yer alması ile kazanması vatandaşın gözünden kaçmadı.
Bu yaklaşım Busworld 2022 Türkiye Fuarına katılan üreticiler tarafından sergilenmeler ilgi uyandırdı. Bu geçişi algılayan izleyici ile ziyaretlerin beklenenden fazla olması hem otomotiv endüstrisinin geleceği açısından umut veren sergileme oldu. Hem de geleceğin yeni normaline halkın ilgisinin beklenenden daha dikkatli geliştiğinin göstergesi. İşletmecilerin ağırlıkta katılmaları gelecek açısından algı değişim olarak yorumlandı.
Yeni nesil teknolojilerin Busworld2022Türkiye Fuarında sergilenmesi, yeni ve komplike sistemlerle akıllılık kavramlarına daha verimli daha kolaylaştırıcılıklar sunan eklemelerin ortaya çıkarılması da dikkatten kaçmadı. Eskiye dönme heyecanına kapılan ve fuarı bu özgürlüğün ve bilgilenmenin mekânı sayarak doğrudan sektördeki gelişmeleri izleyenlerin, ağır bastığı fuar ziyaretçileri, alışılmışın dışında ve alışkanlıkların da dışında farklı anlayışta yapılanarak ileri teknolojiyi kullanıma sunarak üretim ilişkilerinde de yenilenmelere sahne aldırdı.
TEKNOLOJİ ŞİRKETLERİ ÖNEMLİ İMKANLAR SUNUYOR…
Otobüs üreticileri ile birlikte Teknoloji şirketleri Savunma Sanayi ile kısa sürede ve hızla uyum sağlamaları gelişimi tetikleyen ana katkı. Eşik atlayarak ileri teknolojiye dayalı sistemleriyle yerlilik oranını yükseltenler arasında hızlı gelişen şirketler öne çıktı.
Ciddi oranda uluslararası ziyaretçiler ve işletmeci karar verici yöneticilerinin uğrak yeri olmaları, ilginin ileri teknoloji ile benimsenen yönlenişlere kayarak geleceğin işletmeciliğine etkileri konusunda bir algı değişiminin ilk göstergesi olarak kendini gösterdi.
Ülkemize ilginin arttığını gösteren bakışlar izledik.
Yabancı sermaye; yapılanması geliştirilmiş düzeyde uygulama sistemiyle hat optimizasyonları dahil, bir çok düzenlemelerle ülkemizde yer almak için alana girmeye hazırlanışların örnekleri dikkat çekti. Uluslararası alanda yer alma deneyimleriyle ülkemize ilgilerin arttığı gözlemlendi. Farklı yaklaşımı ve değerlendirmeler vardı. Doğrudan ihtiyaca dönük çözüm odaklı bütünleşik sistemler dünyadaki uygulama örnekleriyle ziyaretçilere ve ilgililere sunuldu. ziyaretimizde, uluslararası uygulamalarıyla verdiği hizmet konusunda oldukça ayrıntılı ve uzun gerçek zamanlı uygulamada olan hizmetlerden örneklendirmelerle bilgilendirilmemiz gelişmeleri gözler önüne sererken işletmeci tercihlerinin önemliliğini de anımsayarak bilgilendirmeleri dinledik… Genç mühendislerimizin coşkuları umut vericiydi.
TÜRKİYE TRAFİK KAZALARINI ÖNLEME DERNEĞİ SUNUMUYLA DİKKAT ÇEKTİ:
Trafik kazalarının önlenmesi konusunda 60 yıldır önemli faaliyetleri tevazı ile ve sessizce etkin biçimde yürüten dernek, Busworld2022 Türkiye Fuarı etkinliğinde üretici hassasiyetine dönük farkındalıkla, önemli konulara dikkat çekiyor. Genel Başkan Onur Orhon ve Başkan Yardımcısı Alpay Lök ile Yönetim kurulu üyelerinin de katıldıkları fuarda, Alpay Lök’ün Kış lastiği ile ilgili sunumu, katılımcılar kadar ziyaretçilerin de ilgisini çekti.
SICAK SATIŞLAR DA OLDU:
Pandemi durağanlığının da etkisiyle; özel halk otobüsçüleri başta olmak üzere İşletmecilerin akınına uğrayan Busworld2022Türkiye Fuarında, otobüs üreticilerini ziyaret ederek yeni nesil otobüsleri ayrıntılarıyla bilgi alarak sergilenen stantlar da inceleyen işletmeciler bir hayli fazlaydı.
Bu kez uzun aranın da etkisiyle esnaf, her zamanki gibi kıyas metodunu son ana denk getirerek fuarın hareketlenmesine alım bağlantısı ve doğrudan alımlarıyla katkı sunarken, bu tür satışlarda görülen avantajlı fiyattan yararlandı. Özel halk otobüsçülerinin İstanbullu ÖHO şirket yönetici ve ortaklar, TÖHOB katılımıyla da yurt geneli işletmecilerin katılımcı olarak fuarda yer alarak sayısal çokluğuyla hareketliliğe katkıları gözden kaçmadı. ÖHO işletmecileri yeni nesil araçları incelerken, ilgilerini alıma dönüştürdükleri hemen her dönemde görünen klasik davranış olmasına rağmen, pandemi süresi yaşananlar ile sonrasındaki yaklaşım olarak önemli davranıştı.
FSM DEMİRBAŞ HALKÇININ YANINDAYDI
Demirbaş otomotiv Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Demirbaş ile yakın iletişim pazarda Demirbaş faktörü olarak anılan desteği ve fiyat etkisinden kaynaklı yılların yakınlığı, bir kez daha gözler önüne serildi. TÖHOB’u ziyareti, geçmişten gelen yakınlığın ve yaklaşımının bir göstergesi oldu.
TÖHOB standını ziyaret ederek Başkan Ercan Soydaş, Başkan yardımcısı Göksel Ovacık ve Yönetim kurulu üyeleri ve yurdun bir çok yerinden gelen ÖHO İşletmecileriyle görüşen Mustafa Demirbaş, kısa görüşmemizdeki yaptığı değerlendirmesinde:
“Toplu taşıma ciddi biçimde zor zamanlardan geçiyor. Birlikte hareket etmenin gerekliliği de ortada. Bizim esnafla yılların verdiği ilişkimizdeki güven yanında yer almamızın anahtarı. Devletin sektöre yeni kapı açması gerekir. Tek başına kalkılacak bir yük değil sırtlarında taşıdığı yük. Bizlere düşen de olabildiğince destek vermek” diye konuştu.
ATALAY İLGİDEN MEMNUN:
Özel halk otobüsçülerinin önemsediği isimlerden bir diğeri de Atalay otomativ Yönetim Kurulu Başkanı İsmet Atalay. Atalay, fuar süresince özel halk otobüsçüleriyle yakın temasını sürdürmesi satış bağlantıları yanında, sektörel sorunlarla ilgilenmesi esnafın yaklaşımında önemli bir etmen. Atalay’ın taşımacılıktan gelmesi, toplu taşıma sektörünün geçmişinden bugününe gelişimine vakıf olması, yaşadığı sorunlarda sahip olduğu imkanları doğru analiz etmesi işletmeci yaklaşımını ilgiye dönüştürüyor. İstanbullu özel halk otobüs işletmecileri ve şirket yönetimleri, Atalay Otomotiv Yönetim Kurulu Başkanı İsmet Atalay ile fuarda bir araya gelerek bir çok konuda istişare ettikleri görüldü. Özellikle mavi Marmara Ulaşım şirketi ile gelişmeler ve yeni üretimlerin hizmete etkisi gibi bir çok konuda istişareleri ardından yapılan alım bağlantıları dikkatten kaçmadı. Fuar ve işletmeci yaklaşımı konusunda bir değerlendirme yapan İsmet Atalay, ” Bir kere uzun aradan sonra, pandemi zorluğuna direniş canlı ve bu açıdan bu fuara esnaf ilgisinin fazlalığı, gelecek açısından bence olumlu. Elbette devletten beklenen destekle birlikte düzelmeleri görebiliriz. Moraller iyi olmak için her fırsata açık. Önemli olan bunun nasıl değerlendirilerek alan açılıp açılmayacağı. Verimli bir fuar oldu. İşletmeci ilgisi de algısı da ihtiyatlı ama doğru ve umut vericiydi” dedi.
UZMAN GÖZÜYLE
Busworld2022Türkiye Fuarı:
Yıldız Teknik Üniversitesi Öğretim Görevlisi Dr. Ejder Ormancı, icra edilen Busworld2022Türkiye Fuar izlenim ve değerlendirmeleri ise şöyle:
“Perşembe’den Cumartesi’ye ulaşım soluduk yine geçen hafta. Bazı eski dostları gördük, yepyeni dostlar kazandık. Toplu taşıma sektörünün tecrübeli ve çiçeği burnunda paydaşları ile bir araya geldik.
pandemi sonrasında dünyada ve ülkemizde yaşanan ekonomik durgunluk ve gerileme fuar sektörünü de derinden etkiledi ve kökten değiştirdi tabii ki. Eskiden 7-8 salonda yapılan etkinlikler 1-2 salona sığar oldu. Görünen o ki artık bir daha geri dönülemeyecek şekilde virtual yada hybrit etkinlikler dönemine girmiş bulunmaktayız galiba. 20 yıl önceki ticari koşulların hiçbiri artık aynısıyla yok ve fuar endüstrisi de doğal olarak eski öğretilerle sürdürülebilir değil çok doğal olarak. İnsanlar yüz yüze gelmeyi, sosyalleşmeyi tabii ki çok seviyorlar. Hele de benim de içinde olduğum nesiller gibi orta yaş ve üzeri insanlar için bu durum çok daha vazgeçilmez. Ama bir yandan da sanal yaşamı yüz yüze yaşama tercih eden yeni jenerasyonlara uyumlu hale getirmek ve onların da ruhunu okşayacak şekilde dönüştürmek, farklılaştırmak zorundayız iş yaşamının her alanı gibi fuarcılığı da. Busworld- Exhibitions uzun yıllardır tüm dünyada sektörün en önemli fuarlarından biri olmaya devam ediyor. Busworld Türkiye ulaşım ve onun tüm modları içinde en büyük yer tutan lastik tekerlekli araçlarla yani otobüs ve benzeri taşıtlarla ilgili ana ve yan sektörleri bir araya getirmesi itibariyle de bu yıl da yine yoğun bir katılım ile gerçekleşti.
Genelde son zamanlarda katıldığım ulaşım sektörüne hitap eden tüm zirve ve fuarlarda “Toplu Ulaşım” hep üvey evlat muamelesi görse de aslında toplam ulaşım endüstrisi içinde en önemli payı toplu Ulaşım oluşturmakta. Fuar otobüs fuarı olunca, toplu ulaşımın hala en önemli unsuru olan otobüsler ve otobüsçüler de fuarın en çok yer kaplayan paydaşları olarak ortada idi. Tüm fuarlarda ve zirvelerde yaşanan salt teknik bakış, işin teknoloji ve altyapısına büyük bir dikkatle odaklanan ama aslında bunlardan çok daha fazla önemli olan sürdürülebilirlik, çeviklik, değişim, dönüşüm, dayanıklılık, esneklik, direnç kavramlarına hiç değinmeyen sunumlar ve konuşmalar yine fuara damga vurdu, beni de kimseyi de şaşırtmayarak. Toplu ulaşımda ya da ulaşımda yolcu kapsayan tüm süreçlerde müşteri memnuniyetini konuşmayan, bu memnuniyeti sağlamak adına çalışan memnuniyetine odaklanmayan, bu memnuniyetleri meydana getirmek adına yapılması gereken yönetim ve liderlik süreçlerini önemsemeyen her yaklaşım eksik ve yetersiz olmaya devam edecek maalesef. Sektörde kurumsallaşmanın mümkün olan tüm iletişim araçlarını kullanarak, kurumsal iletişim uygulamalarını doğru ve sistematik şekilde hayata geçirerek sağlamlaştırıldığı, kurumsal itibara dönüştürüldüğü bir yeni yaklaşıma ihtiyaç olduğu kesin. Bunun için de üretim, teknoloji, mühendislik becerileri yanında yönetişim ve iletişim yeteneklerine de odaklanılması elzem. Sektörün bir araya geldiği tüm zirve ve fuarlarda bu alanlara da bir miktar yer verilmeye başlaması bundan sonraki etkinliklerin fayda maliyet analizinde önemli bir ilave değer olarak ortaya çıkabilir. Bence otobüs üretimi ile dünyada önemli pay sahibi olan ülkemiz adına başarılı, keyifli ve verimli fuar oldu. Toplu ulaşım dünyanın ekolojik, ekonomik ve biyolojik açıdan sürdürülebilirliği için desteklenmesi ve şahsi araç kullanımına tercih edilmesi şart olan bir kavram.
Kısıtlı maddi kaynaklar ile giderek zorlaşan şartlar altında yolculara hizmet vermeye çalışan sektör paydaşlarına optimizasyon, yeşil (çevreci) finans, fark yaratan, sıra dışı reklam, pazarlama ve halkla ilişkiler kampanyaları ile finansal sürdürülebilirlik ve operasyonel/yönetimsel çeviklik kazandıran tüm çözümler tüm dünyada değişim/dönüşüm rüzgarlarını arkasına almış görünüyor. Özellikle insan kaynağı, teknoloji, araç, gereç, enerji, sermaye gibi kısıtlı kaynakların verimli kullanılması adına tasarruf sağlamaya yönelik akıllı planlama ve optimizasyon araçları yeni dönemde tüm dünyada olduğu gibi bizde de her zaman olduğundan çok daha fazla gözde hale gelecek gibi görünüyor. Bu anlamda başarılı global çözümleri de yerli başlangıçları da önemsemek ve sektörün istifadesine bir an evvel sunmak zorundayız. 21. Yüzyılın ilk çeyreğini tamamlamaya 3 yıldan az zaman kaldı. Şimdiden yeni şeyler söylemeye, düşünmeye ve bunlarla ilgili ilk uygulama planlarını yapmaya başlamazsak, 2. Çeyrekte de maalesef yine nal toplama ihtimalimiz yüksek olabilir. Akıllı toplu ulaşım akıllı şehirlerin geleceğinde en önemli unsurlardan biri. Çılgınca büyüyen şehir nüfuslarının sürdürülebilir hareketliliğini sağlamak ve geliştirmek, talep odaklı ulaşımı desteklemek, ulaşım süreçlerimizi MaaS (Mobility as a Service) yaklaşımına evirmek adına sektör olarak yolumuz uzun, işimiz çok. Görüşlerimi paylaşmam için fırsat verdiğiniz için teşekkür ederim”