31 EKİM 2020 CUMARTESİ

Coronavirüs EV araçlara da bulaştı!

Salgın öncesi otomotiv sektöründe sürekli konuşulan elektrikli yeni modeller, şu anda üreticilere bir açıklama şansı tanımıyor!..

Ekleme: 27 Nisan 2020 Pazartesi 16:04/ Güncelleme: 27 Nisan 2020 Pazartesi 16:04
COVID-19 salgını sebebiyle elektrikli araç (EV) pazarında da işler durma noktasına geldi. Salgından dolayı bu araçların en önemli parçası olan bataryalar hem ham madde tedariği, hem de madencilik bakımından zor bir süreçle karşı karşıya. Koronavirüs’ün elektrikli otomobil sektörüne etkilerini Wood Mackenzie Taşımacılık ve Mobilite Baş Analisti Ram Chandrasekaran ile Batarya Hammaddesi Araştırma Müdürü Gavin Montgomery yaptıkları bir araştırma sonrası açıkladılar. Yapılan açıklama şöyle:
“2019 yılı içerisinde elektrikli otomobil pazarındaki hareketlilik ve satış adetlerindeki artış umut verici pozisyondaydı. Ancak, Çin’de geriye çekilen sübvansiyonlar yıl ortasında keskin düşüş oluşturdu. Yılın son ayına gelindiğinde aylık yükselişin yüzde 114 seviyelerinde olması ve 2018’e göre yüzde 5 artışın toplam satışlarda olduğu ortaya çıktı ama 2019 yılının sonuna geldiğimizde karşılaştığımız coronavirüs salgını durumu dramatik bir hâle getirdi. 
Ocak Ayı’nda Çin’de elektrik li otomobil satışları yüzde 54, Şubat Ayı’nda salgının en şiddetli olduğu dönemde yüzde 90’lara çıktı. Avrupa’da Ocak Ayı’ndaki gerile me yüzde 121, Şubat Ayı’na ait bir değerlendirme yapılamadı. Pandeminin tam etkisini sürdürdüğünü görebiliyoruz. Karantina süreci ortadan kalktığında talepte, pandemi öncesi elektrikli otomobil tanıtımı yarışına giren markaların ortaya çıkarttıkları yeni modellerin neredeyse tümü risk altında olduğu görülecek. Sonuç olarak; küresel bazda elektrikli otomobil satışları 2020 yılında 2.2 Milyon adetten yüzde 43 düşerek, 1.3 Milyon adet olacak.
Taşımacılık endüstrisindeki elektrifikasyonu da bu salgın durdurabilir ancak iklim değişikliğine karşı mücadele hâlâ üst seviyede. Otomobil üreticilerinin değiştiremedikleri karbon salımı konusu ise devam ediyor. Batarya üretiminde gerekli olan lityumun tedariği ciddi sorun yaratıyor. EV talebindeki yavaşlamanın dalgalanma etkisi lityum, kobalt, nikel ve grafit tüketiminin yüksek olduğu Güney Kore, Japonya ve Çin’dehissedilecek. Ayrıca, spot fiyatlar son iki yılda istikrarlı biçimde geriledi. Özellikle, Avustralya’daki yüksek maliyete sahip olan operasyonlar, marjlardaki yükseklik ortadan kalktıkça üretimini azaltmaya başladı. Bundan da salgının madenciliğe olan etkisi ortaya çıkıyor. 2020 yılı içindeki talep azalması tüm batarya sektörünü etkileyecek.
Küresel EV tedarik zincirinin tek pozitif yanı bu süreçlerin yeniden değerlendirilmesi. Endüstri şu anda Çin’e bağlı. Yerel tedarik zincirleri için atılacak bir adım sektörü rahatlatır” denildi.