22 EYLÜL 2019 PAZAR

Otomotiv sektörünü zor günler bekliyor

2019 yılının ilk yarısında toplam satışlar yüzde 50 daralırken, yetkili servislere giden 0-3 yaş arasındaki araç parkının da yüzde 17.38 gerilemesine yol açtı...

Ekleme: 19 Ağustos 2019 Pazartesi 03:49/ Güncelleme: 19 Ağustos 2019 Pazartesi 03:49
OTOMOTİV sektöründe sıfır araç satışlarından elde edilen kârlar marka içi ve dışı rekabetin artmasına paralel olarak her geçen gün düşerken, satış sonrası hizmetlerden elde edilen gelir ise bu yıla kadar hâlâ çekiciliğini koru- yordu. Yani, bayiler sıfır araç satışından değil servislerden önemli ölçüde gelir elde ediyor, bu sayede ayakta kalabiliyordu. Çünkü, satılan her araç yıllık ya da markanın belirlediği kilometre aralığında servise giderek standart bakımlarını yaptırmak zorunda. Ayrıca, hasar, kaza gibi durumlarda da aracın garantisine bağlı olarak yine yetkili servislerde bu işlemlerini yaptırıyorlar. Ancak, markalar için yedek parça satışı, bayiler için ise giderlerinin önemli bir kısmını karşıladıkları bu alanda da daralan pazarla birlikte tehlike çanları çalmaya başladı.
 
UYARI... UYARI...
İlk yarıda sıfır araç satışlarının yüzde 50 düşmesiyle birlikte 0-3 yaş arası araç parkında da ciddi daralma yaşandı. Türkiye’de otomotiv pazarına ilişkin analizler yapan EBS Danışmanlık Mayıs 2018’de yetkili ser- vislere giden 0-3 yaş grubu otomobil ve hafif ticari araç parkı 2 milyon 863 bin 850 adetken, Mayıs 2019 ilk yarı- sına gelindiği bu park yüzde 17.38 ge- rileyerek 2 milyon 304 bin 645 adede kadar indiğini, yani, yetkili servisleri kullanan araç sayısı yaklaşık 560 bin adet azaldığını açıkladı.
“Yıl sonunda 350 bin adetlik pazar beklentisi olduğu göz önüne alınınca da 2019 yılı sonunda yetki- li servise girecek potansiyel araç parkının 1 milyon 952 bin adede ge- rilemesi kaçınılmaz” olacağını belirten, EBS Danışmanlık; “2020’nin bilinmezliğinde 2019 yılının farklı olmayacağı görülüyor.Bu şartlarda ise rakamın 1 milyon 300 bin adede düşmesi içten bile değil” diyor.
 
SSH ZORLANIYOR!
Bugün, ülke genelinde 975 adeti 3S, 250 adeti 2S toplam 1.225 adet yetkili satıcı ve serviste yaklaşık 80 bin kişi çalışıyor. 30 Milyar TL.’nin üzerinde kurulu sermayeye sahip yetkili servislerin ayakta kalabilmesi için pazarın canlanması hayati önem taşıyor. Aksi takdirde, yetkili servislerde ciddi sıkıntılara neden olacak.
Konuyla ilgili açıklama yapan OSD Başkanı Haydar Yenigün; “Veriler, iç pazarda son 10 yılda ortala- ma yüzde 38 olan yerli üretimin pa- yı 2019 yılında yüzde 46 seviyesine ulaştı. Bu, sanayimiz ve ülkemiz ekonomisi açısından önemli bir gelişme” diyor.
Yenigün, otomotivde mevcut yatırımların korunması ve yeni yatırımların çekilebilmesi için iç pazar cazi- biyetinin önemli bir etken olduğuna dikkat çekip şunları söylüyor: “2018 yılı son çeyreğinde yürürlüğe giren ve son olarak Haziran Ayı sonuna kadar uzatılmasına karar verilen ÖTV / KDV indirimlerine rağmen yılın ilk 5 ayında pazar yüzde 50 daralma gösterdi. Bu sonuç, iç pazarın yeniden büyüme seyrine geçmesi için kısa vadede mevcut ted- birlerin kapsamının genişletilerek yıl sonuna kadar devam etmesi gerektiğini bizlere gösteriyor. Uzun vadede ise iç pazarın geçmişte ulaştığı 1 milyon adet seviyesine ulaşması ve istikrarının sürdürülmesi için yeni politikaların geliştirilmesi gerektiği görülüyor.”