21 MAYIS 2019 SALI

“Vardiya Azalması” sektörü korkutuyor!

Türkiye’de otomotiv sektöründeki üretim-pazar dengesi 2019 yılı bozulmuş gözüküyor. Üreticilerin en büyük kabusu ise vardiya azalması...

Ekleme: 18 Şubat 2019 Pazartesi 03:46/ Güncelleme: 18 Şubat 2019 Pazartesi 03:46
2017 yılı sonu itibariyla 1 Milyon 749 bin adet üretime ulaşan otomotiv sektörü, 2018 yılında iç pa zardaki yüzde 35’lik daralmanın etkisiyle yılı yüzde 9.2’lik kayıp- la tamamlamış, geçtiğimiz yıl da 1 milyon 587 bin adetlik üretime ulaşmıştı. Ancak, 2019 yılı Ocak Ayı’nda ÖTV ve KDV indirimle- rine rağmen iç pazarda satışların ağır ticari araçlar da dahil yüzde 60’lık düşüşle 14 bin 775 adede gerilemesi üretimi de vurdu.
OSD, 2019 Ocak Ayı’na ilişkin açıkladığı resmi verilere gö- re, toplam otomotiv üretimi önceki yılın aynı dönemine göre yüz- de 12 azalarak, 109 bin 871 adet düzeyinde gerçekleşti. Toplam otomobil üretimi ise geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 16 azalarak 71 bin 397 adet oldu.
2019’da iç pazar dinamikleri harekete geçirilmediği takdirde üretimde kayıpların çok daha ile ri gideceğinden endişe ediliyor. Sektör analistleri 2019’da oluşacak 300 bin adet civarındaki bir iç pazarın üretimde vardiya düşüşlerine neden olabileceği, bu- nun da istihdam kayıpları yaratacağını öngörüyor. Bu noktada ihracat cephesinde olumlu seyrin devam etmesi halinde bile iç pazarın üretim için hayati önem taşıdığı ortaya çıkıyor.
Kaldı ki, OSD’nin raporuna göre; Ocak Ayı’nda toplam otomotiv ihracatı da adet bazında yüzde 1 oranında azalıp, 93 bin 760 adede geriledi. Aynı dönem- de otomobil ihracatı ise yüzde 20 oranında daralarak 58 bin 807 adet seviyesine indi. Tek iyi ha- ber ticari araç grubundaki ihracatta yaşandı. Ticari araç grubun- da Ocak Ayı’nda ihracatta yüzde 67 artış yaşandı. Ayrıca, ticari ara- cın etkisiyle toplam otomotiv ihracatı dolar bazında yüzde 2 artıp 2.4 Milyar Dolar olarak gerçekleşirken, otomobil ihracatı yüzde 15 azalıp, 812 Milyon Dolar ol- du. Yani, ihracat cephesinde den- ge nispeten korundu ama 2019 yılına pek de parlak başlanmadı diyebiliriz. Sonuç olarak; 2019 yılına ilişkin sektörün en büyük umudu ihracat cephesinde işlerin iyi gitmesi için Avrupa pazarının büyümesi yönünde.