19 AĞUSTOS 2019 PAZARTESİ

Geleneksel araç maliyeti düşecek!

Son yapılan bir araştırmaya göre; elektrikli araç maliyetinin 10 yıldan da- ha kısa sürede geleneksel araç maliyetinin altına düşeğini gösteriyor...

Ekleme: 2 Şubat 2019 Cumartesi 16:15/ Güncelleme: 2 Şubat 2019 Cumartesi 16:15
ARAŞTIRMA şirketi Deloitte, batarya ile çalışan araçların ilk satın alma maliyetinin yüksek olmasını, bu araçların kullanımının artmasının önündeki en büyük engel olarak tanımlıyor. Ancak yapılan analiz 2022 yılında elektrikli araç maliyetinin geleneksel araç maliyetini yakalayacağını gösteriyor. Geçtiğimiz yıl ilk kez 2 milyon adetten daha fazla satılan elektrikli araçların 2020’de 4 milyon adet satılması bekleniyor. 2025’te 12 milyona ulaşan satışların 2030’da ise 21 milyonu geçeceği tahmin ediliyor. Tesla, Polestar ve Volkswagen gibi şirketlerin, araç satın alma maliyeti ve müşterilerin kafasını kurcalayan diğer problemleri çözmek için yaptığı çalışmalar, satışların artmasına önayak olacak.
Deloitte Küresel Otomotiv Tüketici Anketi’nde ABD vatandaşlarının yüzde 26’sının elektrikli araçlar ile ilgili en büyük sorununun yüksek satın alma maliyeti olduğu görülmüştü. Deloitte İngiltere Otomotiv Ortağı Michael Woodward; “2018’de elektrikli araç satışları 2017- ’nin iki katına çıkarak ilk kez 2 milyon adedi aştı. İngiltere- ’de dizel ve petrollü araç satın alma maliyeti önümüzdeki 5 yıl içinde elektrikli araçlarla eşit seviyeye gelecek. Mevcut hükümetin elektrikli araçlar ve teknolojik gelişmeler için yardımda bulunması ile bu noktaya 2021’de bile ulaşılabilir. Daha sonra elektrikli araç satın almanın önünde maliyet engeli olmayacak. Elektrikli araçlar yeni müşteriler için ger- çekçi bir seçenek olacak” diyor.
Ancak, Deloitte 2030’a doğ- ru, şirketlerin üretimi hızlandırmasıyla birlikte 14 milyon civarında araç üretileceğini ve arz faz lası olacağını öngörüyor. Elon Musk da Twitter’da “Çok fazla elektrikli araç girişimi var” demiş ve bazı girişimlerin güçlerini birleştirmesini önermişti.
Woodward; “Markalarıyla güven veren müşterilerine sa- tış, bakım aşamasında olumlu deneyimler sunan ve paylaşım ekonomisine doğru yönelen müş terilere yanıt verebilen iş modelleri bu dönüşümü başarılı şekilde yönetebilecektir. Aynı şekilde, mühendislik yeteneği- ne devamlı yatırım yapmanın yanı sıra batarya üreticileri ve üçüncü parti tamir ağları ile or taklıklar kurmak da önemli olacaktır” diye konuştu.
Elektrikli araçlar maliyet konusunda geleneksel araçlara yaklaşınca yeni araçların petrollü rakiplerini satışlarda gölgede bırakması kaçınılmaz olacak. 
Musk; “Muhtemelen önümüzdeki 10 yıl içinde üretilen yeni araçların çoğu elektrikli olacak” derken, Morgan Stanley de geleneksel araçların 2028’den sonra kar edemeyeceğini, 2038- ’de de elektrikli araç satışının geleneksel araç satışını aşacağını söylüyor.
Mercedes-Benz, Audi, VW gibi markalar Tesla’yı batarya menzili ve fiyat konusunda zorlayacak araçlar üretmek için çabalarken, otomotiv endüstrisi şüphecilerin tahminlerinden çok daha önce gerçekleşecek bir dönüşümle karşı karşıya kalabilir.