11 AĞUSTOS 2020 SALI

Sürücüsüz araçlar Covid-19’a karşı!

Trafik kazalarını önlemek, sürücünün keyifli yolculuk yapmasını sağlamak amacıyla geliştirilen otonom yani; sürücüsüz -kendi kendine gidebilen- araçların farklı bir yönü daha ortaya çıktı...

Ekleme: 27 Nisan 2020 Pazartesi 16:01/ Güncelleme: 27 Nisan 2020 Pazartesi 16:01
SÜRÜCÜSÜZ, -kendi kendine gidebilen- otonom araçlarla ilgili soru işaretleri Covid-19 salgınıyla birlikte or- tadan kalktı. Otonom araçların karıştığı ölümlü kazalar ve yüksek Ar-Ge maliyetleri, otomotiv üreticilerinin iş planlarını gözden geçirmelerine ne- den olmuştu. 4. ve 5. Seviye, yani; ile- ri otonom araçların talep göreceğine şüphe ile bakılırken, Covid-19 ile birlikte ezberler bozuldu.
Dünya’ya yayılan salgınla birlik- te ABD ve Çin’de kullanılmaya başlanan sürücüsüz araçlar yeniden otomotiv gündeminin ilk sırasına oturdu. İleri seviye otonom araçların sosyal mesafenin korunduğu bu günler için gerekli olduğu, koronavirüs salgınına karşı etkili bir çözüm sunduğu ortaya çıktı. Mobilite şirketi Beep, ABD’nin Florida Eyaleti’nde koronavirüs testlerini otonom araçlarla hastanelere ulaştırmaya başladı. Arizona’da ise Nuro isimli bir Start-Up otonom araçlarla ürün teslimatı yapıyor. Şirket, başkent Pekin’in belirli bölgeleri ve Changzhou’da faaliyet gösteriyor. Bu otonom aracın en önemli özelliği paketi fiziksel bir temas olmadan, müşterinin teslimat adresinin kapısına bırakması. Çin’de başka şirketler de otonom araçlarla kurye hizmeti veya kargo taşımacılığına hazırlanıyor.
Otonom araçlar ABD dışında koronavirüs salgının patlak verdiği Çin- ’de de kullanılıyor. Çinli otonom şirketi Neolix, Alibaba ve JD.com gibi e-ticaret sitelerinden satın alınan siparişleri kurye yerine otonom araçlarla teslim etmeye başladı. İlk hafta 200 sipariş otonom araçlarla müşterilere teslim edildi. Şirket, 2020 sonu- na kadar otonom araç filosunu bin adete çıkarmayı planlıyor.
2019 sonu itibarıyla otomotiv sanayi otonom araçlar için 100 Milyar Dolar’ın üzerinde yatırım yaptı.
International Business Times’ın haberine göre en yüksek yatırımı ya- pan marka 54 Milyar Dolar ile Volkswagen Grubu oldu. Onu 8 Milyar Dolar yatırımla Samsung, 5.39 Milyar Dolar ile Ford ve 4.32 Milyar Dolar ile Toyota izledi. Daimler, BMW ve Audi’nin otonom araç yatırımı ise 3 Milyar Dolar olarak gerçekleşti. Otonom teknolojisine yatırım yapan di- ğer markaların harcamaları ise şöyle: “Honda 2.76 Milyar Dolar, Hyundai ile Kia 2 Milyar Dolar, General Motors 1.5 Milyar Dolar, Apple 1 Milyar Dolar, Uber 1.88 Milyar Dolar, Volvo 308 Milyon Dolar.”
Trafik kazalarını önlemek sürücünün keyifli yolculuk yapmasını sağla- mak amacıyla geliştirilen otonom araçların farklı bir yönü daha ortaya çıktı. İçinde bulunduğumuz şu dönemde ve sonrasında da her hangi bir salgından korunmak ve yayılmasını önlemek için önemli bir çözüm olabileceği anlaşıldı.
Japon otomotiv markası Toyota, E-Care konsepti ile koronavirüs gibi salgınlarda sağlık hizmetlerine devrim niteliğinde bir çözüm getiriyor.
Toyota’nın 2019’da Tokyo Otomobil Fuarı’nda tanıtımını yaptığı E-Care, otonom özelliği ile hastaların hızlı bir şekilde taşınmasını sağlıyor. Bununla birlikte yoldayken doktor ile iletişim kurma imkânı veren teknoloji, hastanın tıbbi muayenesinin dahi uzaktan yapılabilmesine imkan tanıyor. Aracın geliş saatini, evde bekleyen hastaya bildiren otonom araç, ay- nı zamanda hastanın ailesine de ulaşım detayları ve hastanın sağlık sonuçları hakkında bilgilendirme yapı- yor. Sahip olduğu tıbbi tanı konseptleriyle birlikte hastanın çeşitli değerlerini uzaktan doktora iletebiliyor.