19 HAZİRAN 2019 ÇARŞAMBA

Panasonic ve Toyota Türkiye’de pil üretecek

Dört ay önce ortak bir girişim kuran Toyota ve Panasonic, Rekabet Kurulu’dan lityum-iyon otomotiv bataryalarının Ar-Ge, üretim ve satışına yönelik izin aldığı açıkladı ve Milli elektrikli arabanın pili de üretilecek...

Ekleme: 10 Haziran 2019 Pazartesi 12:48/ Güncelleme: 10 Haziran 2019 Pazartesi 12:48
İSTANBUL-Bundan 4 ay ön- ce elektrikli araçlar için batar ya üretimi konusunda ortak ha reket etmeye karar veren Toyo ta ve Panasonic’in, Türkiye’de bir şirket kurmaya hazırlandığı ortaya çıktı. Söz konusu geliş- me Rekabet Kurulu’nun verdiği kararların arasında yer al- dı. Kurulun karar metninde, “Toyota ve Panasonic tarafından prizmatik Lityum-iyon otomotiv akülerinin Ar-Ge, üretim ve satışı ile di ğer otomotiv akü teknolojilerine yönelik Ar-Ge faaliyetleriyle iştigal edecek bir ortak girişim kurulması işlemine izin verildi” denildi.
Buna göre, Japon devlerin Türkiye’de kurmayı planladığı tesiste elektrikli otomobillerin ‘kalbi’ olan bataryaların üretimini gerçekleştireceği anlaşılıyor. Bu otomobillerin en pa- halı parçalarından biri olan bataryaların Türkiye’de üretilecek olması ise, Türkiye’de üre- tilen yerli modelleri yakından ilgilendiriyor.
Öyle ki, yerli üretim elektrikli otomobillerin Japon firmaların Türkiye fabrikasından çıkacak pilleri kullanması durumunda fiyatlarının aşağı çekilme ihtimali bulunuyor. Tür- kiye’de henüz tam elektrikli otomobil üretimi gerçekleşmiyor. Fakat, 2016 yılından bu yana Toyota’nın C-HR modelinin hibrit versiyonu şirketin Sakarya fabrikasında üretiliyor. Japon üreticinin dünyada en çok satan modeli Corolla’nın hibrit motor seçeneği de Mart ayından beri aynı fabrikada üretiliyor. Önümüzdeki dönemde mevcut bataryalarını ‘yerli üretim’ olanlar ile değiştirme ihtimali bulunan iki modelin fiyatlarında ise yaratılacak maliyet avantajının etkisi ile aşağı yönlü değişim yaşanacağı söylenebilir.
Toyota’nın yanı sıra, Fransız Renault’un lokomotif modeli olan Clio’nun hibrit ver- siyonunun Bursa’daki Oyak Fabrikası’nda üretilecek olma sı da, Japonlar için müşteri çeşitliliği sağlama ihtimali bulunuyor. Öte yandan, Toyota ve Panasonic’in Türkiye’de batarya üretimi gerçekleştirecek olması, 2021’de yollara çıkacak yerli otomobili de ilgilendiriyor. Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu’nun (TOGG) üreteceği otomobilin 500 kilometre menzilli elektrikli bir model olacağı göz önüne alındığında, araçtaki bataryaların da yerli olma ihtimali doğmuş oldu. Böyle bir durumda, yurtdışından ithal edilecek bir bataryaya göre önemli bir mali- yet avantajı elde edilerek Türkiye’nin Otomobili’nin tüketi cilerin karşısına uygun fiyat ile çıkmasının önü açılabilir. Bekleyip, göreceğiz...