19 HAZİRAN 2019 ÇARŞAMBA

ASİS “Milli Karakutu” sistemi veri sunuyor

Akıllı şehirler konseptine bilgisayar teknolojileri için çözümler sunan ASİS, savunma sanayiine de “Milli” yazılımını aktarırken, kentiçi toplu taşımada “Karakutu” ile öne çıkıyor...

Ekleme: 10 Haziran 2019 Pazartesi 12:44/ Güncelleme: 10 Haziran 2019 Pazartesi 12:44

2007 yılında bugüne akıllı şehirler konseptlerine katkı sunarken elde ettiği tecrübelerin ışığında savunma sanayiine de katkı sunacak milli çözümlere attığı imzalarla dikkat çeken ASİS, geliştirdiği “Salgur Vurucu Mikro Drone Sistemi”ni tanıttı. Çoklu operasyon imkânı sağlayabilen bu sistem yanında ayrıca, gerek askeri, gerekse sivil alanda anlık veri elde etmeyi sağlayan “ASİS Karakutu” ile destekli takip sistemi ile araç performans kontrolleri, uyarı performans değerlemeli sevk ve sevk imkanlarını özelleştirilebilen ürettiği sistemini de sundu. Toplu taşıma da güvenliği ve verimliliği arttırması açısından önemli ek kolaylıklar sunan bu sistem  hakkında ASİS Elektronik ve Bilişim Sistemleri Genel Müdürü  Dr. Fatih Gündoğan ile söyleşimizi sunuyoruz...

KTT: ASİS Elektronik ve Bilişim Sistemleri yaşamı kolaylaştırıcı çözümler sunuyor. Şimdi de Asis guard olarak sizi “Milli” sistemle gördük. İlginç olan sivil hizmetler de verimli olacak ortak anlayışla sistem sunmanız. Veri toplayan “Karakutu” ve araç takibi, artısı ise her aracı tam kontrolle perfor mans özelliklerini izleyip verim sağlan sistem ortaya çıkardınız. Bu konuda bilgilendirir misiniz?
GÜNDOĞAN: Temel çıkış noktamız, verimlilik, izlenebilirlik ve kontrol noktasındadır. İdarelerin sahada hizmet veren araçlarını izleyebilmeleri ve daha verimli işletilmelerine hizmet eden bir cihaz ve uygulama sunuyor olmamız. Burada hem donanım hem de yazılımdan bahsediyoruz.
Kısaca, ASİS Karakutu, araçların “Can Hattı”ndan yayınlanan, verileri yüksek çözünürlüklü ve gerçek zamanlı olarak “Büyük Veri Sunucusu”na gönderen ve araca erişimin kesildiği zamanlarda içerisindeki hafıza birimine kaydeden bir cihazdır.
Diğer tarafta ise elde edile bu verileri büyük veri araçları kullanarak analiz ederek kullanıcıların hizmetine sunulan bir yazılım var. Bu sistem araç odaklı. Aracı daha verimli ve güvenliği öne çıkararak kullanmaya odaklı.
Klasik araç takip sistemlerinden farklı olarak ek veriler de sunuyor. Elbette, sadece tek araç değil, hizmet özelliğini hacimli araç filolarına aynı anda hizmeti de mümkün kılıyor.
Yaptığımız, araca bir “Karakutu” ya da var olan kutuyla entegre veri alışverişi. Bu yolla araçtan alınan verileri yüksek çözünürlüklü ve gerçek zamanlı, büyük veri sunucusuna gönderilmesi, araca erişim kesilmesi durumunda ise araç içinde “Karakutu”nun hafıza birimine veri kaydeden cihaz bulunuyor, bu alışverişle araca odaklanarak tüm aksamları çalışması izleniyor.
Böylece, maksimum düzeyde aracın verimli çalıştırması için gereken bilgiler elde ediliyor.
İşte, bu yüzden büyük veri mimarisi dediğimiz; yüksek çözünürlüklü verileri gerçek zamanlı işleyerek kullanıcıları için güvenli kararlı ve akıllı analizler yapılmasını sağlıyoruz.
Bir kullanıcı arayüzü ile de harita üzeri canlı takip yapıyor. Sürücü performans değerlendirmesi, raporlamalar ile bir uyarı/alarm oluşturma gibi uygulama imkanlarını da sunuyoruz.    
 
KTT: Önümüzde bir ekran var. Bu ekranda belirlenmiş tanımlı güzergahlarda seyreden araçlar var? Siz bunların canlı takibi diyebileceğimiz sürekli izleme ile yapılmak istenenlere engel olabilecek olasılıkların oluşmasının önüne geçerek, bu sistemle verimliliği güvenli biçimde en üst düzeye mi taşıtıyorsunuz?
GÜNDOĞAN: Evet, sistemin farklılığı araç odaklı veri elde ederek aracın çeşitli aksamlarını ayrıntısıyla izlenip önce verileri topluyor olması.
Bunların aracın bilinen performansını verip vermediği, bakım gerekip gerekmediği veya verimlilikle ilgili avantajlar sunmak için bunların “Veri Ön İşlenme” yoluyla ölçeklendirmelerini yapıyor. Burada, veri normalleştirme, ano mali tespiti ile özniteliklerin çıkartılması sağlanıyor. Devamında yapay zekâ modelleme çalışmaları sonrası görselleştirmeye gidilerek, istatistiki raporlar, per formans raporları ve bunlar da işlenmiş veriye dönüştürülerek kullanıcıya sunuluyor. Tüm bunlardan amaç, aracın yakıt tüketimi ve rölanti sürelerinin azaltılma sı ile daha verimli kullanım sağlanması.
Bu amaçla verilerin kesintisiz ve gerçek zamanlı takibi, kullanıcı tanımlı uyarı ve alarmlar ile kullanım performanslarının sürekli değerlendirilmesini sağlatmak.
Bunun yanında makine öğrenmesi dediğimiz algoritmalarıyla sürücüler bazında değerlendirme yaparak ürettiği raporlarla sürücülerin de performanslarını ölçerek ortaya koymakla yüksek hacimli araç filolarına aynı anda hizmet vermeyi bu sistem mümkün kılıyor.
Kısaca, özetlemek gerekirse, bu “Milli” yazılımlı sistem araçların yakıt tüketimi rölanti süre azaltarak, kullanıcı maliyetlerinin düşürülmesini sağlıyor. Kural ihlallerinin raporlanması, gelişmiş sürücü yardım sistemi ADAS ürünleri ile uyumlu olma avantajı sunması.
Araç konumlarının haritada gerçek zamanlı takibi, maliyet/süre odaklı rota optimizasyonu. Sürücü performansı nın raporlanıp sürücü̈ karakteristiğinin çıkartılması.
Gerçek zamanlı verilerle kullanıcı/ sistem tanımlı raporlar üretmek için hareketli veri işleme yöntemleriyle büyük veri mimarisi sayesinde işlenir ve saklanır depolama imkânı vermesi.

 

Kullanıcıya mevcut tanımlama ve raporlama sistemleri ile entegre olabilme avantajı yanında kurulumda güvenli, kolay montaj, düşük güç tüketimi, mekanik titreşim ve şoka karşı dayanıklılık sağlayıcı avantajları da mevcut.