23 AĞUSTOS 2019 CUMA

Geleceğin ulaşımı araç çağırma uygulamaları!

Teknoloji, toplu taşımanın geleneksel rolünü baştan aşağı değiştiriyor. Hem otomotiv sektörünün üreticileri, hem de teknoloji şirketleri araç paylaşımı üzerine odaklanıyor...

Ekleme: 10 Haziran 2019 Pazartesi 12:41/ Güncelleme: 10 Haziran 2019 Pazartesi 12:41
KPMG’nin hazırladığı “Mobiliteyi Hızlandırmak Raporu” sadece ABD’de geçtiğimiz 10 yılda toplu taşıma yolcu sayısında yaklaşık yüzde 5’lik, otobüs yolcu sayısında ise yüzde 15’lik azalma yaşandığını gösteriyor. Rapora göre; tek kişinin seyahat ettiği araçların süregelen hakimiyeti, paylaşım ekonomisinin yükselişi ve toplu taşıma sistemlerine yeterli yatırım yapılmaması, toplu taşımanın hızla kan kaybetmesinde önemli etkenler arasında.
“Toplu taşımanın geleneksel rolü değişiyor, yıkıcı teknolojiler ulaştırma firmalarını de- ğişmeye zorluyor” diyen, KPMG Türkiye Endüstriyel Üretim ve Otomotiv Sektör Lideri Hakan Ölekli; “Yerel yönetimler ve fir- malar, yolcuların daha çok ve daha iyi ulaşım seçenekleri istediğini anlamalı ve buna göre şekil almalı” diyor.
Ölekli, toplu taşımanın yeniden başarılı şekilde kullanılabilmesi için, yolcu sayısında düşü- şe neden olan temel sorunlara bir an önce çözüm bulunması gerek tiğini, rahatlık odaklı kişiye özel hizmet gündelik ulaşımı önemli ölçüde değiştirdiğini belirtiyor.
Raporda, araç çağırma ve ortaklaşa araç kullanımı hizmetlerinin ABD’de 5.7 Milyar araç mili (kat edilen) artış sağladığı, 2017’de 10 Milyon olan ortakla şa araç kullanımının 2025 yılın- da 36 Milyon kullanıcıya ulaşacağı tahmin ediliyor. Ayrıca, araç paylaşım kullanıcılarının sayısının ise 2021 itibariyle 539 Milyon’a ulaşması öngörülüyor.
“Otomobilin yanı sıra ortaklaşa kullanılan bisiklet, scooter ve motorlu scooter gibi diğer ulaşım araçlarının kullanım sıklığı da son zamanlarda gündelik ulaşımda gitgide artmakta” denilirken, ulaşım sektö rünün faydalı kullanım ömrü- nün sonuna yaklaşan otobüs filoları, ilave işletme giderleri, oto büs ve raylı sistemlerin “iyi durumda” tutulması için 90 Milyar Dolar’lık bir dizi proje arasın da rekabetçi, güvenilir ve çevresel olarak sürdürülebilir bir hizmet sunma mücadelesi vermesi bekleniyor. Rapora göre; ABD- ’de halkın yüzde 85’i ulaşımını özel araçla sağlıyor ve bu kişilerin yüzde 90’ı tek başına yolculuk ediyor. KPMG, araç kullan- ma masrafı yüksek olsa da (yılda 9 Bin Dolar’dan fazla), 2015-2040 yılları arasında, kat edilen araç milinde yüzde 160 oranında artış gerçekleşeceğini öngörüyor. 2030 yılında ise trafik sıkışıklığının yüzde 50 oranında artması bekleniyor. Trafik sıkışıklığının ABD ve AB’de yıllık maliyetinin 2030 itibariyle 293 Milyar Dolar’a çıkacağı öngörülüyor.
Raporda toplu taşımayı canlı tutabilmek için yerel yönetimlerin atabileceği 3 adım öneriliyor:
Özel ulaşım sağlayıcıları ile işbirlikleri geliştirip yolcunun tercih ve mevcut ulaşım altya- pısına uygun hizmet sunmak,
Yolcu davranışlarını ve insanların hareketliliğini daha iyi anlayabilmek için geleneksel ve geleneksel olmayan ve ri kaynaklarını analiz etmek,
Yolcu merkezli taşımacılık sistemlerini talep katılımı çözümleriyle geliştirmek.
Raporda; paylaşımlı mikro ulaşım seçeneğinin özel araç kullanımına alternatif bir çözüm olabileceği belirtiliyor. Mikro transit yolculukları, özel araçla gerçekleştirilen yolculardan sadece 2 ila 4 dakika uzun sürüyor. Aynı şekilde mikro transit ulaşımın seçeneğinin otobüs hizmetlerine göre ortalama 0.67 Dolar daha ucuza geldiği vurgulanıyor.
Ölekli, Waze, Google Maps gibi teknoloji firmalarının, Uber ve Lyft gibi paylaşımlı taşımacılık şirketlerinin ulaştırma verilerini toplamaya başladıklarının altını çizerek; “Taşımacılık firmalarının, geleneksel olmayan verileri işleyerek yolcuların değişen talep ve alışkanlıklarını bir an önce analiz etmeleri gerekiyor” diyor.