20 MART 2019 ÇARŞAMBA

Sıcaklık elektrikli araçları etkiliyor

Tamamen bataryaya bağımlı olan elektrikli araçlarda çok yüksek veya düşük sıcaklıklar oluştuğunda haliyle omuzladığı yük de değişiyor. Kapasitesi düşüyor, mesafe azalıyor...

Ekleme: 18 Şubat 2019 Pazartesi 04:03/ Güncelleme: 18 Şubat 2019 Pazartesi 04:03
ELEKTRİKLİ araçlar son dönemde otomotiv pazarının en önemli hamlesinden birisi olarak gösteriliyor. Çevrenin korunmasına da büyük katkı sağlayan elektrikli araçların tamamen elektriğe bağımlı ol- ması bazı sorunları beraberin de getiriyor. Elektrikli araçlarda tek şarj ile gidilen mesafeler önem taşıyor. Bu sayede sürücüler bir yolculuk esnasın da daha az şarj istasyonlarına ihtiyaç duyuyo, şarjını planlayabiliyor. Bununla birlikte araç içerisinde diğer elektronik aksamın bataryadan faydalanıyor olması tüm işleri de- ğiştiriyor. AAA (ABD Otomo- bil Birliği) elektrikli araçları masaya yatırdı ve batarya verimliliğini test etti. Özellikle, çok yüksek ve çok düşük sıcaklıklarda bataryanın mesafesinin etkilendiği belirtiliyor. Hali hazırda bununla ilgili şikayetler var. Testlerde BMW i3, Chevy Bolt, Nissan Leaf, Tesla Model S ve Volkswagen e-Golf araçları kullanılmış. Bataryanın tek şarjda or- talama 150 km. civarında gittiği baz alınmış ve verimlilik testleri de buna göre hesaplanmış. Testler kapalı ve havanın kontrol edilebildiği bir ortamda yapılmış.
Sonuçlara göre -6 derecede elektrikli aracın mesafesi yüzde 41 oranında düşüyor. Bunun sebebi ise soğuk havada motorun sıcaklığı yükseltmek için daha fazla efor harcaması. Bataryanın kullanılamaz hale gelmemesi için de daha sık şarj etmek gerekiyor. ABD’de son yaşanan aşı- rı soğuklarda pek çok elektrik- li araç sürücüsü aynı konudan şikâyet etmiş. Daha sık şarj etmek elbette maliyetleri arttırıyor. Her 1.500 km. mesafeye göre ortalama 23 derece sıcaklıkta otobanda giden bir elektrikli araçtan 25 Dolar da- ha maliyetli olabiliyor.
Benzer sonuçlar 35 dere- ce üzerindeki sıcaklıklarda da elde edilmiş. Klima ve havalandırma yükü devreye girin- ce bataryanın aldığı mesafe yüzde 17-20 arası düşmüş. 
Elbette, bu tür sorunlar fosil yakıtlı araçlarda yaşanmıyor ve de yapılan testler sonucu elektrikli araçların önem- li bir engeli daha aşması gerektiğini gösteriyor. Özellikle, fosil yakıtlı araçlara göre dezavantaj oluşturabilecek bu du ruma bakalım nasıl bir çö- züm bulunacak?