18 HAZİRAN 2019 SALI

Direksiyonsuz araçlar dünyayı değiştirecek

Teknoloji ile birlikte sınırlar iyice zorlanıyor. 2019 yılında bunu çok daha ciddi hissedeceğiz. Çünkü, yazılımlar, kodlar, sistemler gelişmeye devam ediyor...

Ekleme: 11 Ocak 2019 Cuma 20:07/ Güncelleme: 11 Ocak 2019 Cuma 20:07
GÜNÜMÜZDE otonom araçlar için çalışan 1700’den fazla yeni girişim var. Önümüzdeki yıllarda bu sayının daha da artmaması için herhangi bir sebep yok. Bütün bu şirketler sadece 4 tekeri olan maksimum 6 kişiyi taşıyan araçlar için değil, kendi kendilerine giden toplu taşıma araçları için de çalışıyorlar. Sürekli A noktası-B noktası arasında gidip gelen araçları oto mize hale getirmek, kişisel araç lardan daha kolay. Hatta tramvay, metro ya da metrobüs gibi araca özel yola sahip tüm ulaşım seçeneklerinde otonom sistemler kullanılmaya başlandı bile. Yakında şehir içi otobüslerin de bu sistem bekleniyor.
Forbes’in yayınladığı bir araştırmaya göre; otonom araçların tasarımı beklentinin üzerinde bir değişime sahne ola- cak. Sürücüler devreden çıkacağı için öne bakan ve üzerinden ayrılamadığı koltuklar ye- rine, araç içindeki alanı daha verimli kullanan koltuk düzeni standart hale gelecek. Koltuk düzeni ve iç mekan değişimleri, araçların dış tasarımlarını da de ğişime uğratacak. Mesela: Ford, 20. yüzyılın ilk yıllarında bü- yük bir devrime öncülük etmiş olabilir. Eğer elindeki sermayeyi iyi kullanmaz, fabrikalarını yapay zeka atölyelerine dönüştürmezse sonu çok yakın.
Aynı şekilde Toyota, Subaru ve Volkswagen gibi şirketler de endişeliler. Muhtemelen köklü ve geleneksel bazı üreticilerin zamanla eriyip, sonunda yok olduklarına tanık olacağız. Bu süreçten sağ olarak kurtulanlar ise kendilerinden daha güçlü rakiplerle karşılaşacaklar. Örneğin Tesla, Google ve belki de Apple’ı artık yollarda göreceğiz. Google, Uber, Apple ve Amazon gibi devler zaten ken di harita servisleriyle zaten nereye ne sıklıkla gittiğinizi biliyorlar. Nitekim otomotiv sektö rüne giriş yapmak için çalışmaları da benzer bir amaç taşıyor. Zamanla yolculuklar hakkında daha çok bilgi elde etmek sahip olup, dünya ekonomisinde gerçek birer söz sahibi olacaklar.
Otonom araçlar tasarım açısından büyük değişim geçirecekleri için, yollar da o bu değişime ayak uydurarak zamanla daralmaya ve küçülmeye başlayacaklar. Yollardaki tabelalar ise artık insan gözüne değil, algoritmaların kontrol ettiği sensörlere göre düzenlenecekler. Yollarda insanlara yönelik tabelalarda sadece reklam olacak.
Tesla’nın otonom sürüş sistemleri, şoförün direksiyona dü zenli olarak ve sık sık dokunmasını şart koşuyor. Yani, hala insan az da olsa kontrolün sahibi. Peki, tamamen şoför ihtiyacı tamamen ortadan kalktı- ğında, ehliyete ihtiyaç duyacak mıyız? Açık söyleme gerekirse bu oldukça radikal değişim, belki yakın zamanda göremeyiz. Otonom araçların geleneksel olanlara sayıca baskın oldu ğu yıllarda, yasa düzenleyicileri bu sorunu masaya yatıracaklar, emin olabilirsiniz.
Uber gibi yolculuk paylaşımı usulüne sahip uygulamalar, taşımacılık sektörünü değişem uğrattı. İnsanlar özel araçlarını yabancılarla ücret karşı lığında paylaşıyorlar.
Tam otonom aracın sahibi, o araçta yabancıları taşıma için içinde olmaya ihtiyaç duymayacak. Mesela işinize gidip aracınızı insanları taşımak üzere görevlendirebileceksiniz. 
Böyle bir ortamda herkesin araba sahibi olmasına gerek kalmayacak.
Otomobiller, boş olduklarında kapınızda yatan kişisel araçlar olmaktan çıkıp, daha paylaşıma açık hale gelecekler. Sadece ihtiyacınız kadar kullanıp, ulaşıma o kadar para harcayacaksınız. Kapınızın önün- de yatan bir metal yığınına ver gi ödemektense, sesli asistanla kapınıza insansız bir araç çağıracaksınız.
Günümüzün “modifiye araç” anlayışı görsel anlamda, otomobilin rengini, jantlarını kaportalarını değiştirmekten ibaret. Ses sistemleri ve performans geliştirmelerini buna ekleyebiliriz. Otomobil modifikas yonu hakkında bildikleriniz değişiyor. Eğer olur da kişisel otonom araca sahip olursanız, gün geçtikte yaygınlaşan 3B yazıcılarla kendi otomobil parçalarınızı üretebileceksiniz.
Otonom araçların algoritmaları, kargo sektörünün gidişatını değiştirecek.
Daha fazla, daha hızlı ve daha güvenli kargo, tam vaktinde adreslerine ulaşabilecek. Her şeye rağmen maliyetler düşecek. Bunun üzerine otonom drone ile şehir içi taşımcılığı ekleyin.
Fedex gibi devler önlem almazlarsa sonları çok yakın.
Otonom araçların enerji kaynağı su götürmez bir şekilde elektrikle doldurulan bataryaları olacak. İşte bu, küresel bir krizin kapılarını aralıyor. Zira petrolün en çok kullanıldığı alanlardan birisi ortadan kalmaya başladı. Muhtemelen bu değişim sürecinde petrol devlerinin yasalara karşı direndiklerini göreceğiz. Ortaya batarya bakım ve değişimi yapan şirketler çıkmaya, tek işi otonom araçların enerji sistemleri olan girişimler yapılmaya başlayacak. Öyle ya da böyle, günün birinde petrol devleri olan ülkeler ya da şirketlerin kıvranarak yok olduğunu göreceğiz.