17 TEMMUZ 2019 ÇARŞAMBA

Ankara YHT Garı’na LEED Sertifikası

“Ankara Yüksek Hızlı Tren Garı”, dünyanın en prestijli yeşil bina sertifikasyonu olan LEED-GOLD sertifikasını aldı. Bina, enerji verimliliği açısından birinci oldu...

Ekleme: 28 Haziran 2019 Cuma 21:42/ Güncelleme: 28 Haziran 2019 Cuma 21:42
ANKARA-2013 yılında tasarımına başlanan ve LEED GOLD sertifikası hedefi ile yola çıkılan Ankara Yüksek Hızlı Tren Garı Projesi; tasarım, inşaat ve devreye alma aşamalarında LEED sertifikasının birçok farklı gerekliliklerini sağlayarak, LEED-CS (Çekirdek ve Kabuk) kategorisinde GOLD derecesi almaya hak kazandı. Türkiye’nin LEED sertifikalı ilk tren istasyonu oldu. Proje aynı zamanda 2019 itibarı ile Türkiye’nin, Avrupa’da en fazla LEED sertifikalı binalar istatistiğinde 1 numaraya yükselmesine de katkıda bulundu.
Ankara Yüksek Hızlı Tren Garı’nın en fazla dikkat çeken özelliklerinden bir tanesi “Yağmur Suyu Toplama Sistemi”. Çatıya düşen yağmur suyunun toplandığı 240 ton kapasiteli 2 adet su deposu bulunan projede, yağmur suları filtrasyondan geçirildikten sonra hem peyzaj sulamasında, hem de klozet rezer vuarlarında yeniden kullanılıyor. Bu sisteme eklenen verimli armatürler ve çift basmalı rezervuarlar ile birlikte Amerikan stan- dartlarındaki bir binaya oranla toplamda yüzde 56 su tasarrufu na ulaşılabiliyor.
Yeşil Bina kriterlerinin en başında gelen unsurlardan olan enerji verimliliği açısından özel olarak tasarlanan gar binasında, gün ışığından maksimum oranda faydalanmak açısından çatıda ışık alabilecek büyük alanlar bırakıldı. Bina içindeki civa içermeyen aydınlatma armatürleri- nin otomasyon sistemi ile entegrasyonu sayesinde gün ışığı miktarına göre yanması sağlanarak, gün içinde daha az enerji tüketimi ve önemli seviyede enerji verimliliği sağlandı. Cephe tasarımında ısı iletim katsayısı düşük olan teknolojik camlar kullanılırken, ısıtma, soğutma sistemleri ve kullanılan pompalar da enerji verimliliği yüksek modellerden seçildi. Yapılan Enerji Simülasyonu sonucunda, Amerikan stan dartlarına uygun yapılan referans bir bina ile kıyaslandığında enerjinin yüzde 14,6 daha verimli kullanıldığı ve havalandırma kanallarından verilen havanın standartlardan yüzde 30 daha temiz olduğu kanıtlandı. 6 adet elektrikli araç şarj istasyonu bulunan 1.850 araç kapasiteli kapalı ve 60 araç kapasiteli açık otoparkta ayrıca çevre bilinci ile bisiklet kullanımını teşvik amacı ile bisiklet park yerleri de yer alıyor.
İnşaat sürecinde uygulanan atık yönetimi politikasının işletme aşamasında da aynı hassasiyetle devam ettirildiği projede, bina içinde konumlanan kutular vasıtasıyla geri dönüşüm sağlanmakta. Binanın her iki ucunda ve ortasında yer alan açık alanlara ek olarak bina içinde birçok farklı şekilde konumlanmış ağaçlar ve yeşil alanlar ile bina kullanıcılarına doğal bir ortam da yaratıldı.