14 KASIM 2018 ÇARŞAMBA

Demiryolu yapımında %90 yerliliğe ulaştık

TCDD Genel Müdürü İsa Apaydın, demiryolu yapımında yerlilik oranının yüzde 90’a ulaştığını, şu ana kadar demiryolu sektörüne yaklaşık 60 Milyar TL. civarında yatırım yapıldığını belirtti...

Ekleme: 29 Ekim 2018 Pazartesi 20:53/ Güncelleme: 29 Ekim 2018 Pazartesi 20:53
ANKARA-Ankara-Eskişehir YHT Hattı’ndaki traverslerin da- hi ithal olduğunu hatırlatan Apay- dın; “Şu anda geldiğimiz noktada traversler, raylar, bağlan tı malzemelerimiz ve ‘Patener’ dediğimiz tellerimiz dahil demiryolu yapımında yüzde 90 yerliliğe ulaştık” dedi.
Apaydın daha sonra şöyle ko- nuştu; “Demiryollarımızın üst yapısında kullandığımız yük ve yolcu taşımacılığında çeken-çekilen araçlarımız kapsamın- da özellikle Sivas’ta ‘Milli Yük Vagonu’ projemizi gerçekleştirdik. Şu ana kadar yaklaşık 150 araç üretildi ve bunları tasarımıyla yüzde 90 civarında yerlilik oranıyla Sivas’ta ürettik. Şimdi hem Türkiye, hem de yurt dışında bunlar kargo şirketlerinin hizmetine verildi ve çalışıyor. Yine Adapazarı- ‘nda özellikle 160 km. hızla işletmecilik yapılabilecek ‘Yolcu Vagon Seti’ dediğimiz bize ait bir yolcu tren seti tasarımı yapıldı. Bunun tasarım aşaması bitti, şimdi komponentleri üretiyoruz. Bunları ürettikten son- ra bu yıl artık tedarik süreci bitiyor, önümüzdeki yıl bunların tamamını toplayıp bu seti üretmeyi ve raylara koymayı hedefliyoruz. Yine, açılacak hat- larımızın ihtiyacı olan YHT setlerimizi Eskişehir’de üretmeyi hedefliyoruz. Onun da ta sarımları bitti. Sanayi iş birliği projesi kapsamında yapacağımız ihale süreçleriyle birlikte bunu da Eskişehir’de üretme- yi amaçlıyoruz” diye konuştu.
Şu anda demiryollarında kul- lanılan bir setin yaklaşık maliyetinin 30 Milyon Euro civarında olduğunu belirten Apaydın, şunları kaydet; “Çok büyük bir pazardan bahsediyoruz. Yurt dı- şından alacağımız bu setlerin tamamı Türkiye’de üretilmiş olacak ve yerlilik oranlarımız da yüzde 53’ten başlayıp yüz- de 70’lere kadar gelebilecek. Hakikaten gelecek demiryolu sektöründe hem demiryolunun ihtiyacı olan hem de şehir içlerimizdeki diğer raylı sistem işletmecisi olan araçları ihtiyacı olan birçok belediyemiz var. Bu belediyelerimizin de ihtiyaçlarını yerli üretmeyi hedefliyoruz. Bunlar yaklaşık 2-3 Milyar TL. civarında bir bü- yüklükte. Bunların tamamını ülkemizde üreterek yurt dışına gidecek olan parayı ülkemizde bırakmayı hedefliyoruz.”     
Apaydın, bu yıl yüksek hızlı trenlerle Ankara, Eskişehir, Kon- ya ve İstanbul hatlarıyla birlikte yaklaşık 7 Milyon civarında yol- cu taşıması yapıldığını ifade ederek, Ankara-Sivas YHT Hattı- ‘nın devreye girmesiyle ve gelecek yıllarda yapılacak taşıma ile birlikte yolcu sayısının 100-150 Milyon’a ulaşacağını söyledi.