22 AĞUSTOS 2018 ÇARŞAMBA

BTK hizmete açıldı

Tarihi İpek Yolu üzerinde gerçekleştirilen “Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı”nın açılışı yapıldı ve ilk katar, Kazakistan’dan getirilen tahılı Mersin Limanı’na taşımak üzere yola çıktı...

Ekleme: 3 Kasım 2017 Cuma 22:05/ Güncelleme: 3 Kasım 2017 Cuma 22:05
 
BAKÜ-Tarihi İpek Yolu’nu canlandıracak “Bakü-Tiflis-Kars (BTK) Demiryolu Hattı”nın açılışı Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Azerbaycan Cumhurbaşkanı İlham Aliyev, Kazakistan Başbakanı Bakıtcan Sagintayev, Özbekistan Başbakanı Abdulla Aripov ve Gürcistan Başbakanı Giorgi Kvirikaşvili katıldığı törenle yapıldı. Bakü’ye yaklaşık 90 km. mesafedeki Alat Limanı’nda düzenlenen açılış töreninde, Türkmenistan ve Tacikistan’dan gelen yetkililer de hazır bulundu.
Törende, Kafkas Müslümanları İdaresi Başkanı Allahşükür Paşazade, Bakü Rus Ortodoks Kilisesi Temsilcisi Arkiyepiskopu Aleksander, Roma Katolik Kilisesi Azerbaycan Temsilcisi Vladimir Fekete ve Dağ Yahudileri Cemaat Lideri Milih Yevdayev de yer aldı. Açılış konuşmalarının ardından Kazakistan’dan getirilen tahılın taşındığı treni Türkiye’ye uğurlayan liderler, başka bir trenle limandan Alat İstasyonu’na 12 dakika süren bir yolculuk yaptı. İlk sefer Kazakistan’dan getirilen tahılın bulunduğu yük konteyneri Alat İstasyonu’ndan Mersin Limanı’na taşınıyor.
Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı’yla, bölgedeki taşıma potansiyelinin değerlendirilmesi için Asya ile Avrupa ara- sındaki eski Tarihi İpek Yolu üzerinde bulunan Türkiye, Gürcistan ve Azerbaycan arasındaki ilişkilerin daha da kuvvetlendirilmesi hedefleniyor. Uzunluğu 838 km. olan yeni demiryolunun, 76 km.’si Türkiye, 259 km. Gürcistan ve 503 km.’si ise Azerbaycan topraklarından geçiyor.
Hattın devreye girmesiyle Londra’dan Pekin’e kesintisiz demiryoluyla ulaşmanın mümkün hale gelmesi için son olarak Pendik-Halkalı hattının da devreye girmesi gerekiyor. Çin’den yola çıkan yükün Kazakistan ve Türkmenistan üzerinden Hazar Denizi ile Bakü Alat Limanı’na, oradan da Gürcistan ve Türkiye üzerinden Avrupa’ya taşınması öngörülüyor. İlk etapta, yıllık 1 Milyon yolcu ve 6.5 Milyon ton yük taşınabilecek. Taşıma kapasitesinin 2034’e kadar 3 Milyon yolcu ve 17 Milyon ton yüke çıkartılması planlanıyor.
BTK Demiryolu’nun, bölgedeki taşıma koridorlarına önemli bir alternatif oluşturması, proje ortağı Türkiye’nin ise BTK ve Marmaray ile birlikte Çin-Avrupa demiryolu trafiğinde önemli bir rol üstlenmesi öngörülüyor. Çin’den Avrupa’ya giden demiryollarının tamamı Rusya üzerinden geçiyor. Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu’nun devreye alınmasıyla, mesafe yaklaşık 7 Bin km. kısalacak. Böylece, Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu güzergahında taşınacak ürünler, Çin’den Avrupa’ya demiryoluyla 15 günde ulaşabilecek.