14 KASIM 2018 ÇARŞAMBA

İstanbul Havalimanı rekorlarla hizmette

Yıllık 200 Milyon yolcu kapasitesi ile ülke ekonomisine büyük katkı sağlayacak İstanbul Havalimanı’nın ilk etabı, 42 ay gibi bir sürede açıldı...

Ekleme: 3 Kasım 2018 Cumartesi 00:26/ Güncelleme: 3 Kasım 2018 Cumartesi 00:26
İSTANBUL-Tüm etapları tamamlandığında dünyanın en büyüğü olacak İstanbul Havalimanı’nın ilk etabı törenle hiz- mete alındı. Cumhuriyetin 95. yılında Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından hizmete alınan havalimanından, yıl sonunda kadar THY Ankara, An- talya ve İzmir’e, yurtdışında ise Azerbaycan’ın başkenti Bakü ve KKTC Lefkoşa’ya uçuşlar yapılacak. Böylece, havalimanının sistemleri test edilecek.
İstanbul Havalimanı büyüklüğündeki bir havalimanın yapımı dünya ölçeğinde ortalama 10-12 yıl sürerken, bu projenin ilk etabı, planlandığı gibi, 42 ay sonra hizmete açıldı. Toplam 4 etapta tamamlanacak İstanbul Havalimanı, 90 Milyon yolcu kapasiteli terminal binası, 2 bağımsız paralel pist, taksi yolları, apronterminal binaları, hava trafik, haberleşme ve meteoroloji sistemleri ile diğer hizmet binalarından oluşuyor.
Birinci etabın ikinci aşamasında ise 3. bağımsız pist devreye girecek. Projenin ilerleyen etaplarında ek terminal binaları ve pistlerle yıllık yolcu kapasitesi 200 milyona ulaşacak. Tüm fazları tamamlandığında ise havalimanı her türlü uçak tipinin operasyonuna uygun toplam 6 bağımsız pisti olacak, 350’den fazla destinasyona uçuş imkânı sunacak.
Havalimanı raylı sistemler ve lastik tekerlekli toplu taşıma araçları merkeze bağlanacak. Gayrettepe ve Halkalı’ya uzanan metro bağlantıları için çalışmalar devam ederken, öncelikle Gayrettepe-İstanbul Havalimanı bağlantısı 2019 yılı içinde hizmete girecek. Havalimanında 660 taksi görev yapacak. Taksi şoförleri ve araçları için yeni standartlar belirlenirken, İstanbul Büyükşehir Belediyesi- ’nin iştiraki Otobüs A.Ş. “HAVAİST” markasıyla hizmet verecek. İlk iki ay kendi araçları ile gelecekler için otoparktan ücret almayacak.
İstanbul Havalimanı tahmin edilen 10.2 Milyar Euro yatırım maliyeti ile Türkiye Cumhuriyeti tarihinin tek kalem de yapılan en büyük altyapı yatırım projesi olma özelliğini taşıyor. Havalimanının hizmete girmesinin ardından İGA, 25 yılda KDV dahil 26 Milyar Euro kira ödeyecek. Böylece, devletin kasasına tek kuruş harcanmadan KDV’si ile birlikte 176 Milyar TL.’den fazla para girecek.
İstanbul Havalimanı’nda ilk kez yer radarları kullanılacak. Hareketlilik, 2.5 km. mesafeden başlayarak tespit edilecek. 60 metrede bir sabit kameralar, 360 metrede bir PTZ kameralar, 720 metrede bir termal kameralar ve fiber optik sensörler sayesinde hareketin kaynağı bulunacak. 9 Bin akıllı kameraya 8 kusurlu hareket tanımlandığı için bu hareketlerden birini yapanlar anında belirlenecek. Ayrıca, plaka ve yüz tanıma sisteminin altyapısı da kuruldu.
Proje ilk ödülünü, hava trafik kontrol kulesi ve teknik binasıyla Chicago Athenaeum: Mimarlık ve Dizayn Müzesi ve Mimari Sanat Tasarımı ve Kentsel Araştırmalar Avrupa Merkezi’nden 2015’te aldı. İngiliz Scott Brownrigg firmasının öncülüğünde Grimshaw, Nordic, Haptic, Fonksiyon ve TAM/ Kiklop ’un desteğiyle tasarlanan havalimanı terminal binasına, dünya çapında mimar ve tasarımcıları bir araya getiren Dünya Mi- marlık Festivali’nde “Gelecek Projeler- Altyapı” kategorisinde tasarım ödülü verilerek, başarılı görüldü.
Havalimanında 442 odalı bir otelin yanı sıra, 21 Bin civarında dinlenme koltuğu, 640 adet asansör ve yürüyen merdiven, 8 Bin 671 kapı ve 42 km. uzun- luğunda bagaj bandı ve 239 tuvalet bulunacak. Toplam 13 chek-in adasının ola- cağı terminalde yolcuların uçağa biniş işlemlerini yaptırabileceği 468 banko yer alacak. 70 Bin araçlık otopark ise Avrupa’nın en büyüğü olacak.
İstanbul Havalimanı, 7 Bin 594 hektarlık bir alanda olacak. Yolcu sayısı olarak dünyanın en büyük havalimanı konu- mundaki Atlanta bin 902 hektar, Pekin 2 bin 330 hektar, Londra bin 227 hektarlık alana sahip. Atatürk Havalimanı ise bin 165 hektarlık bir alanda kurulu. 53 Bin m2’lik alana yayılacak Duty Free alanı 6 bölümden oluşacak. 6 Bin 500 m2 lüks butik mağazalar yer alacak. 3 Bin m2 alanda ise Türk ürünlerinin satılacağı pazar konseptinde mağazalar bulunacak.
 
TEKNİK ÖZELLİKLERİ
Dünya’nın en büyük havalimanlarından biri olarak Türkiye’nin stratejik konumunu daha da güçlendirecek İstanbul Havalimanı, akıllı teknolojilere uy- gun, yenilikçi ve güçlü bilişim altyapısıyla dikkat çekiyor. İstanbul Havalimanı’nın uçtan uca teknolojik alt yapısı sa- yesinde yolcuların pasaport, gümrük nok- taları ile check-in kontuarlarında bekleme süreleri azalacak, 55 bin kişiye eş zamanlı, kesintisiz, hızlı ve güvenli internet sağlanacak.
Havalimanında 3 adet veri merkezi (data center), 102 adet entegre sistem, 467 adet sunucu, 780 telekomünikasyon odası, 3257 adet kartlı geçiş noktası, 3267 uçuş bilgi monitörü, 4549 destek verilen bilgisayar, 9000 adet güvenlik kamerası ve 20 Milyon GB’lık data alanı mevcut olacak. Yani, ortalama bir şehir- de bulunan 80 Bin network portu kadar bir porta sahip olacak. Havalimanına döşenen fiber kablo uzunluğu İstanbul-Ber- lin arasındaki 1.700 km.’ye eşit.
Toplam 780 kişilik bir ekip ile havalimanının, altyapı, güvenlik, havacılık, iş uygulamaları ve yazılım geliştirme gibi 5 ana sisteminden sorumlu olacak olan İGA Bilişim, yerli mühendislerin geliştirdiği milli sistemleri kullanacak.
Yüzde 100 yerli ve milli kaynaklar ile kurulan İGA Bilişim şirketi İstanbul Havalimanı ile dünyanın en büyük havalimanının tasarım, kurulum, entegrasyon ve devreye alma işlemlerini gerçek- leştirecek. İGA Bilişim 100’ün üzerinde çalışan ve alt yüklenicilerle birlikte toplam 780 kişiden oluşan ekibi ile İstanbul Havalimanı’nın altyapı, güvenlik, havacılık, iş uygulamaları ve yazılım geliştir me gibi beş ana sisteminden sorumlu ola cak. Mühendisler tarafından geliştirilen, yolcuların daha kaliteli vakit geçirmesi için düşünülmüş hızlı geçiş sistemleri, ücretsiz internet, dinamik bekleme süreleri bildirimleri, akıllı otopark sistemleri, yeni nesil sadakat yönetimi sistemleri, kayıp eşya yazılımı, apron kartı başvuru portalı gibi uygulamalar da ilk defa kullanılmaya başlayacak.
Tamamlandığında yaklaşık olarak her piste saatte 19 iniş veya kalkış yapılabilecek. Hava limanındaki apron kapa sitesi 500 uçak ve günümüzün en büyük uçaklarından Airbus A380, Boing 737-800 gibi uçakların iniş kalkışı mümkün olacak. Bunun yanı sıra İstanbul-Yeni Delhi arasındaki 4500 km. uzunluğunda bakır kablolama da havalimanının özellikleri arasında yer alıyor. Toplam olarak kapladığı alan 76.2 km.2’dir.
Havalimanı pistlerine, uçakların dü şük görüş şartlarında güvenli şekilde inmelerine olanak veren hava seyrüsefer sistemleri yerleştirildi. Uçaklar, “Point Merge” yöntemi ile yaklaşma yapıp kalkacak. Sistem hava trafik kontrolörüne aynı anda çok sayıda hava trafiğini idare edebilme kolaylığı getiriyor. Uçaklarda uçuşlarını “RNAV” denilen uydudan sinyal alarak yapıyor. Trafik sayısı az ise uçağı kısa getirip bir an önce indirebilecek. Trafik fazlalaştıkça diğer trafiklere uygun sıralama yaparak uçaklara bekleme yaptırmadan daha hızlı indirme imkânı olacak. İstanbul Havalimanı’nda bagaj bekleme süresi de azalacak. Saatte 10 Bin 800 bagaj işletme kabiliyeti olan 42 km. uzunluğundaki bagaj sistemiyle 13 check-in adasından toplanacak bagajlar uçaklara ve yolculara vakit kaybettirmeden ulaşacak. Erken gelen bagajların depolanması için EBS (Erken Bavul Sistemi) devrede olacak.
Temeli atıldığı günden beri çok alanda ödül alan havalimanı, veri merkezindeki elektrik sistemleri 2N ve soğutma sistemleri N+1 yedekli yapıyla dizayn edildi. Uptime Institute tarafından “Design (Tasarım)” belgesiyle sertifikalandırıldı. İstanbul Havalimanı Airbus A380  Boeing 747-8 gibi süper jumbo uçaklarının yanaşabileceği terminale sahip.
Robotlar, yapay zeka, yüz tanıma ya da diğer kişisel bilgilerle işlem yapabilmeye olanak sağlayan havalimanı, yolcuların rahatı, güveni ve konforu için akıllı sistemler, kablosuz internet, telsiz ve yeni nesil GSM altyapısı ile LTE, sensör ve konuşan nesneler gibi son teknolojilerle donatıldı.