23 EYLÜL 2018 PAZAR

Koltuk araları daha da sıkıştı!

Havayolları, ekonomik kriz, yolcu güvenliği ya da sektörel koşul yetersizliği derken, gün geçtikçe daha fazla tasarruf odaklı bir iş stratejisi geliştirme çabasına girdi...

Ekleme: 10 Eylül 2018 Pazartesi 00:51/ Güncelleme: 10 Eylül 2018 Pazartesi 00:51
HAVA SAHASI eskiden olmadığı kadar rekabete açık, pek çok yerde kısıtlama olmaksızın yabancı havayolları ülke pazarlarına giriş yapabiliyor. Ayrıca, çok uluslu birden fazla merkezden operasyonlarını yürüten düşük maliyetli havayollarının da katılımıyla maliyet konusunda yaşanan rekabet yolcular tarafından da hissedilmeye başlandı.
Pek çok havayolu hizmeti veren şirket hizmetlerinde değişikliğe gitti. Bu rahatlığı ile rekabet konusu olan koltukların daralıp incelemesine neden oldu. Artık havayolları hem daha çok yol- cu taşlamak istiyor, hem de ağırlıktan feragat edip masraf düşürmeye çalışıyor. Bu da daha yolcu- nun daha sıkışık oturduğu kabin düzenin değişimini getiriyor.
En düşük koltuk aralığı 76.2 cm., koltuk enini 44 cm.’ye düşüren düşük maliyetli havayolları bu ölçüleri daraltıp koltuk sayılarını arttırabiliyor. Onların bunu yapması iş planları gereği tepki çekmiyor ama “Legacy Carrier” denilen “Bayrak Taşıyıcı”lar’ın bunu yapması yolcular tarafından olumsuz karşılanıyor.
Havayolları bu kısıtlamaları sadece koltuklarda değil, tuvalet gibi havada olmazsa olmaz yerlerde de uygulamaya başladı. Tuvalet alanlarında yüzde 25’e varan oranlarda daralma pek çok havayolunun aldığı önlemler ara sında. Özellikle, tuvalet alanlarının daraltılması yolcuların öfkesinden yol açıyor. Neredeyse oturdukları koltuklar kadar dar olan bir tuvalet alanında hareket kabiliyeti kısıtlı kaldıklarını belirtip tepki veriyorlar. Koltuk sayılarının artması da ayrıca tuvaletlerin kapasitelerini düşürüp yolcu konforunu daha azalttığı ve uçuş sırasında tuvalet önünde sıralara sebe olduğu eleştirisi getiriliyor. Tuvalet gibi hayati bir mekanın, özellikle uçak gibi kapalı hareket alanı dar bir yerde kalan yolcular  için koltuklardan bile önemli oluyor. Uçak içlerinde yaşanan bu küçülme ve daralma süreci havalimanlarının büyümesi ve daha yolcu konforu odaklı tesisler olup, geniş yelpazeden hizmet sunmasıyla tezat oluşturacak gibi duruyor.