27 MAYIS 2018 PAZAR

Türkiye'de sigorta işi karışık

Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sultandağı MYO ve Afyon Sigorta Acenteleri Derneği panelinde “Sigorta Poliçe Prim Artışları” TŞOF, TOF ve TÖHOB katılımı ile ayrıntılı biçimde tartışıldı...

Ekleme: 3 Mart 2016 Perşembe 15:17/ Güncelleme: 3 Mart 2016 Perşembe 15:17

Afyon Kocatepe Üniversitesi, İdari Bilimler Fakültesi, Prof. Dr. Sabri Bektöre Konferans Salonu’nda Afyon Sigorta Acenteleri Birliği  Derneği AFSAD ile ortaklaşa yapılan panele, Türkiye Sigorta Reasürans ve Emeklilik Şirketleri Birliği Genel Sekreteri M. Akif Eroğlu, Türkiye Şoförler ve Otomobilciler  Federasyonu Baş kanı Fevzi Apaydın, Tüm özel Halk Otobüsleri Birliği Derneği TÖHOB Genel Sekreteri Onur Orhon, Tüm otobüsçüler Federasyonu Genel Sekreteri Nusret Ertürk, TOBB Sigorta Acenteleri İcra Komitesi Başkanı Hüseyin Kasap ile AFSAD Başkanı Bekir Özerdoğan katıldı. Paneli, Doç. Dr. Kemal Karayormuk yönetti.   

Afyon Kocatepe Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Mustafa Solak, Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Hilmi Uçak ve öğretim görevlileri yanı sıra, Sultandağı Kaymakamı Mehmet Emin Güngör’ün de protokolde yer aldığı panel açılış konuşmalarıyla başladı. Panelde, gündemdeki, “Trafik Sigortası Poliçe Prim Artışları” tartışılıp neden ve sonuçları üzerinde duruldu. Artışları zorunluluk sayarak savunanların yanı sıra, poliçeleri alıcıların ödediğini dile getirerek şirketlerin sadece kendi karlılıklarını korumaya çalıştıkları ve buna da bir şekilde müsamaha gösterdiklerini ileri sürenler oldu. 

SİGORTA BİLİNCİ

TŞOF, TÖHOB ve TOF olmak üzere, konuya itidalli yaklaşıp işletmeci lehinde düzenleme den yana olanlar, kazaların önlenmesine dönük işin temelinde eğitimin yattığını dile getirdiler. Trafik bilincinin de önemli olduğunu ve buna dönük ortak bilincin oluşturulması gerektiğini de belirttiler.

TOF Genel Sekreteri Nusret Ertürk, konuya sigorta şirketlerinin karlılık açısından baktıklarını dile getirerek, primleri şirketler değil işletmeci şoförün ödediğine dikkat çekti. oluşturulan algının yanlışlığına dikkat çekti. TÖHOB Genel Sekreteri Onur Orhon ise, esnafın yaşadığı sıkıntıların dikkate alınmasını isteyerek, yasal düzenleme dahil konunun geniş kapsamlı ele alınmasını, bunun için de oluşan ciddi yanlışlardan kaynaklı zararların ortadan kaldırılmasına dönük yasal düzenlemelerin olmasını istedi. Oluşan ve oluşturulan algının farklı noktaları işaret etmesinden kaynaklı bir karmaşanın sorun çıkardığına da dikkat çekti. 

Katılımcılar arasında meselenin doğru aksedilmediğini ve sigorta şirketlerin fahiş karlarına rağmen zarardan ziyade, geriye dönük tazminat taleplerinden kurtulma amaçlı stratejilerinden dolayı bu olumsuz ve poliçe sahibini fazla ödemeye götüren durumun çıktığını iddia edenler oldu. Hareketli geçen panelde ana konu, acenteler tarafından, olup bitenlerin yeterince anlaşılmaktan uzak açıklamalardan kaynaklandığı ileri sürüldü. 

Trafik Sigortası Poliçeleri konusunda önem açıklamalarda bulunan Türkiye Sigorta Reasürans ve Emeklilik Şirketleri Birliği Genel Sekreteri M. Akif Eroğlu, zammın gereksiz yere değil, sigorta şirketlerinin afaki oranlarda zarar etmesinden kaynaklandığını söyledi. 

SORUN, EKSİK BİLGİ

Eroğlu; Sigortacılığın, istatistik ve matematiğe dayanan bir branş olduğunu belirterek, zammın yapılış nedeni konusunda, “Yani bu primler gökten inmiyor, bir şekil de bir matematiği var. Bu matematiğin en temelinde de Türkiye’deki kaza istatistikleri var. Türkiye’de 20 Milyon’a yakın araç var, 16 Milyon’a yakın da trafik poliçesi var. Ama her yıl 1 Milyon 200 Bin kaza oluyor. 2014 yılında 3 Bin 500 ölümlü trafik kazası oldu. 285 Bin yaralanma hadisesi gerçekleşti. Sadece kaza tespit tutanağı sayısı 2008’den, 2014’e kadar 840 Bin’e yükseldi. Sektörde temel branş yani motor branş trafik. Tabi bunun karşılık ve zararı sektör bilançosunu etkiliyor. Her kesin merak ettiği ve konuştuğu konu neden yükseliyor? Bizim sektörümüzün bu branştaki zararı 7 Milyar TL.’ye ulaştı. 2015 yılı dokuzunca ay itibari ile 1 Milyar 665 Milyon TL. tabi bu zararın sene sonu itibari ile de daha fazlaya ulaşacağını tahmin ediyoruz. Bu branşla ilgili yani trafikle ilgili zarar sadece teknik kar ile değil bilanço yu tehdit etmeye başladı. Ondan dolayı da sektör artık bu zararı taşıyamıyor. Prim artışı konusunda şirketlerimize kesinlikle haksızlık etmemeliyiz ama bu meseleyi de doğru anlatmalıyız. Mesele teknik bir mesele olduğu için ne kadar konuşursak konuşalım maalesef kamuoyu nezdinde fazla anlaşılmıyor” diye konuştu. 

BİRDEN ARTIŞ TEPKİSİ 

Eroğlu, “Şirketler açısından baktığımızda primleri hasarlarımızı ödemek için alıyoruz. Hasarları ödemede zarar ediyoruz, karşılayamıyoruz. O halde ne yapmak lazım? O zaman bizim zararı karşılayacak bir fiyat almamız lazım. Sektörün yanlışı ya da sıkıntısı şurada, belki bu artışı birden yaptı. Eğer bu artışı kademeli bir şekilde yapsaydı bu infial de olmayacaktı. Sektör olarak yanlış yaptığımız kabul ediyoruz ama bugün geldiğimiz nok tada bu primlerin yüksek olduğunu düşünmüyorum” diyerek, “Ben başında beri kaskodan daha yüksek olmalıydı trafik sigortası poliçesi. Trafik poliçesi primleri neden düşüktür? Çünkü, en çok işlemin olduğu branş olduğu için, tabana yayılan ve en çok prim üreten branş olduğu için ve havuz daha yüksek rakamlarda olduğu için kısmen ucuz kalmayı başarmış tabi tazminatları öngörmediği için. Ama verdiği teminatlara baktığınız zaman kaskodan daha pahalı olması lazım. Kasko neyi karşılıyor? Aracınızın değerini karşılıyor. Kasko po liçesi yaptırdınız, çarptınız bir ye re en kötü arabayı atarsınız bir tarafa ya da yaptırırsınız kimse ile muhatap olma zorunda kalmazsınız ama trafikte bir kazaya karıştığınız zaman hele hele biri öldüğü zaman maazallah sorumluluk sigortaları ile karşı karşıyasınız. Ne kadar teminat veriyor peki bu poliçe, kazada kişi başı 310 Bin TL. teminat veriyor. Maddi de 31 Bin TL. teminat veriyor, olay başı 1.5 Milyon TL. teminat veriyor. Yüksek koltuk lu araçlarda ise 3 Milyon TL. teminat veriyor. Biz kazaya karıştığını zaman 1.5 Milyon TL. taz minat ile karşı karşıya kalmayacağınızı kimse garanti edebilir mi? Kimsenin böyle bir garantisi yok, hele hele biraz da trafik kurallarına riayet etmiyorsanız böyle bir tazminat davası ile karşı karşıya kalabilirsiniz. Bunu koruyan şey trafik poliçesi teminatı 1.5 milyon TL.’ye kadar sizi koruyabiliyor. Bunun bedeli 600 TL. çok mu? Ehh, size daha ne diyeyim” diye konuştu.