31 EKİM 2020 CUMARTESİ

Çin’e alternatif oluruz!

TAYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Alper Kanca, Covid-19 salgınının Avrupa’yı vurması ile kısa mesafe tedarik sorununu Türkiye’nin çok rahatlıkla çözeceğini belirtti...

Ekleme: 3 Mayıs 2020 Pazar 07:38/ Güncelleme: 3 Mayıs 2020 Pazar 07:38
KÜRESEL ölçüde otomotiv sektörü- nü derinden etkileyen Covid-19 salgını, Türk otomotiv sektöründe de hem ana sanayi, hem de tedarik sanayisin de üretimi durma noktasına getirdi. Ana sanayide fabrikaların açılmaya başlaması ise tedarik sanayisinde de çarkları harekete geçirdi. Sektörün içinde bulunduğu durumu ve gelecek beklentilerini paylaşan TAYSAD (Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği),  daha önce OSD’nin (Otomotiv Sanayii Derneği) yaptığı gibi, online bir basın toplantısı düzenledi ve TAYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Alper Kanca ile Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Kemal Yazıcı, tedarik sanayisinde yaşananları anlattı.
Covid-19 salgınının Çin’de ilk or- taya çıktığı günlerde, gelişmelerin Türkiye’nin lehine döndüğünü kayde den TAYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Alper Kanca, “Avrupa’daki birçok ana sanayi firması Çin’den ürün alamamaya başlayınca Türkiye’ye bir yönelme oldu. Avrupalı üreticiler, Çin’den alamadıkları tedarik parçalarını Türkiye’ye sormaya başladılar. Sonrasında, salgının Avrupa’ya da sıçramasıyla işler bozulmaya başladı, üretim ve satışlar durma noktasına geldi” dedi.
Alper Kanca, salgının etkisini kaybetmesi ile Avrupalı otomotiv üreticilerinin Çin yerine Türk tedarik sanayisine yönelebileceğini ve yerli sanayi kuruluşlarının esnek yapısı ile İtalya ile Fransa’dan bu anlamda da- ha ileri seviyede olduğunu kaydetti.
Alper Kanca, “Koronavirüs salgını, uluslararası iş yapma şekillerini bir anda salladı. Şimdi daha güvenilir ve daha kısa mesafelerdeki tedarikçiler bir süre için tercih edilecek. Bu krizin belki en fazla etkisi bu yerelleşmede olacak. Hiç kimse 20 değişik ülkede bir şey üretip, sonra toplayıp, getirme cesaretini kısa zamanda kolay kolay bu- lamaz” diye konuştu.
Otomotivde değişen teknolojileri yakalamanın yerli sanayi açışından önemli olduğunu vurgulayan Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Kemal Yazıcı ise; “Çin yerine Türkiye’ye yönelme olacak ancak araç teknolojileri değişiyor. Elektrikli, otonom araçlar, elektrikli araçların bataryası, bataryasının yönetimi, elektrikli aracın motoru, sürücüsü der- ken, şimdi Covid-19 diyoruz. Bu de- ğişim Türkiye’ye bir fırsat ve riyor. Teknolojik olarak eksiklerimizi gidermemiz gerekli. Bu fırsat önümüzde, hızlı hareket edelim, tekno- loji seviyemizi yükseltelim” dedi.
Otomotiv sektörünün salgın nedeniyle yaşadığı kaybı rakamlar ile anlatan Kemal Yazıcı; “Bu yıl Türkiye’de 250-300 bin adet arası bir üretim kaybı olacağını söyleyebiliriz. Otomotiv tedarik sanayi firmalarının önemli bir geliri de parça ihracatından geliyor ve bu alanda da kayıplarımız Mart Ayı’nda yüz- de 19 seviyesindeyken, Nisan Ayı- ’nda ihracattaki kaybın yüzde 70- ’lere çıkacağını öngörüyoruz. Tedarik sanayi açısından baktığımız da salgın nedeniyle yaklaşık 3 Milyar Dolar’lık bir ciro kaybı olacak. Yüzde 20 kayıp ile ihracat ve iç pa- zar satışları düşünüldüğünde bu rakam ortaya çıkıyor. Tüm otomotiv sanayisi hesaba katılırsa ciro kaybının 5 Milyar Dolar’ı bulacağını söyleyebiliriz” dedi.
TAYSAD’ın 450 üyesinin yüzde 35’inin 6 Nisan haftası tam kapalı olduğunun belirten Kemal Yazıcı, “Oto- motiv üretimi açısından bakıldığın da, Nisan Ayı’ndaki kapasite kullanım oranı yüzde 20 civarında gözü küyor. Bunun, Mayıs’tan başlayarak, Eylül’e kadarki dönemde yüz de 60’tan 85’e kadar çıkacağını öngörüyoruz” diye konuştu.
Alper Kanca, Türkiye otomotiv sanayisinde üretime ara verilmesinin ihracat pazarlarındaki gelişmelere bağlı olduğunu  belirterek; “Bu dönemde, Avrupa’daki talepler dur- du. Müşteri mal almadıktan sonra, üretmenin de bir anlamı yok. Dolayısıyla bugünlere geldik. Üretim açısından artık çarkların yeniden dönmeye başlayacağını düşünüyoruz. Olabilecek en dip noktaya gel- di. Ana sanayi firmaları fabrikalarını açacaklar. Mümkün olduğun- ca kesintisiz çalışmak isteyecekler. Bu arada, satış piyasasını gözlemleyecekler. Tüketici araç almaya hevesli mi, bunu görecekler. Kapasitelerini ayarlayacaklar” dedi.
Üreticilerin tekrar işe başlamasının salgında ikinci dalga gibi bir riske sebep olmayacağının altını çizen Alper Kanca ve Kemal Yazıcı, “Tedbirleri artırarak, salgında ikinci bir dalgaya sebebiyet vermeden üretim yapabiliriz. Servislerde, işyerine girişte, üretim alanlarında, molalarda, yemeklerde sosyal mesafe ye uyuluyor. Çalışanlarımıza koruyucu malzemeler dağıttık, bilgilendirdik, çalışma şekillerimizi değiştirdik. Çalışılan yerler, en emniyetli yerlerdir aslında. Çalışanları servisle aldığımız andan itibaren kontrol ediyoruz. İşyerinde ve geri evlerine varana kadar emniyet içerisindeler. Bu anlamda üretimin risk oluşturmuyor” dediler.
Alper Kanca, kriz döneminde, otomotiv sektörünün yetkinliklerini sağlık için kullandığını hatırlatarak, TAYSAD üyesi 30 firmanın, doğrudan veya dolaylı olarak sağlık ekipmanı üretim seferberliğine katıldığını belirtti. Sektör olarak iş birliği yaptıklarını anlatan Alper Kanca, “Daha fazla ihtiyaç olsa daha fazla yapardık. Otomotiv tedarik sanayisinin hem savunma hem sağlık, hem de diğer sektörlere ihtiyaç halinde destek verebileceği bir kez daha görüldü. İsviçre çakısı gibi nerede ihtiyaç olursa orada kullanılabilecek bir yetkinliğimiz var” dedi.