09 AĞUSTOS 2020 PAZAR

Türkiye gaza bastı!

Türkiye, Avrupa’da otomotiv satışlarını artıran tek ülke olurken, en fazla otomobil ve hafit ticari araç satan 7. ülke konumuna da yükselmiş oldu...

Ekleme: 3 Mayıs 2020 Pazar 07:24/ Güncelleme: 3 Mayıs 2020 Pazar 07:24
Covid-19 pandemisi nedeni ile küresel piyasalardaki dalgalanmaların artırdığı finansal riskler, tedarik zincirlerine ve ihracata yansıyan olumsuz etkiler ve salgınla mücadele ted birlerinin iç talebe etkileri ülke ekonomilerini zor durumda bırakıyor. Salgından birçok sektör olumsuz etkilenirken, özellikle otomotiv, en fazla etkilenenlerin başında geliyor.
Salgının olumsuz etkileri geçen ay ve yılın ilk çeyreğinde otomotiv satışlarına açık şekilde yansıdı. Virüs, satışlar da Avrupa’da büyük kayıplar yaşanmasına neden olurken, Türk otomotiv pazarı da olumsuz etkilendi. Ancak, Covid-19 salgının Avrupa’ya kıyasla Türkiye’de daha geç görülmesi, satışlarda Türkiye’nin daha güçlü kalmasını sağladı. 
ODD’nin (Otomotiv Distribütörleri Derneği) ACEA (Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği) verileriyle hazırladığı Avrupa otomobil pazar değerlendirme raporu verilere göre, AB (Avrupa Birliği) ve EFTA (Avrupa Serbest Ticaret Birli- ği) ülkeleri ile İngiltere’nin dahil olduğu pazar toplamına gö- re otomotiv pazarı, koronavirüsün etkisiyle bu yılın Ocak-Mart döneminde yüzde 26.1 azaldı ve 3 Milyon 564 Bin 777 adet seviyesinde gerçekleşti. 2019’un aynı döneminde 4 Milyon 824 Bin 307 adet satış gerçekleşmişti.
AB, EFTA ülkeleri ve İngiltere toplamına göre, ilk çeyrekte geçen yılın aynı dönemi- ne göre en fazla düşüş yüzde 34.7 ile pandeminin en fazla etkilediği Avrupa ülkesi İtalya ‘da görüldü. İtalya’nın ardından en fazla düşüş yüzde 32.7 ile Fransa ve yüzde 31.6 ile Avusturya’da kaydedildi. Almanya’da otomotiv satışları bu dönemde yüzde 19.7 azalır- ken, Avrupa’nın diğer önemli ülkesi İspanya’da yüzde 31.1 ve İngiltere’de de satışlar yüz- de 31.4 geriledi.
Bu yılın ilk çeyreğinde Avrupa’nın en fazla araç satan ülkesi, Volkswagen, Mercedes, Audi, BMW ve bu firmaların bünyelerindeki diğer bü- yük markalara sahip Almanya oldu. Avrupa’nın lokomotif ül- kesi Almanya, Ocak-Mart döneminde 786 bin 508 adetlik satış gerçekleştirdi. Almanya‘yı, 562 bin 90 adetlik toplam satışla Rolls Royce, Bentley, Aston Martin ve Land Rover gibi markalara sahip İngiltere izledi. Otomobil ve ticari araç satışlarında 3. sırada yer alan Fransa ise Renault, Citroen, Peugeot, Dacia ve ülkede üretim yapan diğer markalarıyla 464 bin 865 adet sattı. Fransa‘yı, 386 bin 191 adet satışla İtalya ve 260 bin 725 adetlik satışla İspanya izledi.
AB, EFTA ülkeleri ve İngiltere’yi kapsayan toplam pazarda bu dönemde satışlarını artıran ülke olmazken, Covid-19’la Avrupa’ya kıyasla biraz daha geç tanışan Türkiye’de ise otomotiv pazarı artış gösterdi. Türkiye’de Ocak-Mart döneminde otomotiv satışları, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 41.3 artarak 128 Bin 674’e ulaştı. Otomotiv satışlarında Şubat Ayı’nda 9. ve geçen yılın ilk çeyreğinde 10. sırada bulunan Türkiye, Avru pa otomotiv satışları sırlamasında bu yılın ilk çeyreğinde 7. sıraya yükseldi.
Sadece bu yılın Mart Ayı değerlendirildiğinde, Avrupa otomotiv pazarı yüzde 51.4 azalarak 998 bin 524 adet seviyesinde gerçekleşti. 2019 ‘un aynı ayında 2 Milyon 53 bin 472 adetlik satış yapılmış tı. AB, EFTA ve İngiltere pazarı toplamına göre Mart Ayı‘nda geçen yılın aynı dönemine göre en fazla düşüş yüzde 83.6 ile İtalya, yüzde 70.5 ile Fransa ve yüzde 68.5 ile İspanya’da kaydedildi.
Avrupa genelinde bu yılın Mart Ayı’nda 2019’un aynı dönemine kıyasla satışını artıran pazar olmazken, Türkiye otomotiv pazarı söz konusu dönemde yüzde 1.8 artış gösterdi. Mart Ayı’nda da otomotiv satışları artan tek ülke Türkiye olarak kayıtlara geçti.