17 TEMMUZ 2019 ÇARŞAMBA

Kredi maliyetleri sektörü zorluyor

Avrupa’daki yavaşlama otomotiv sektörünü tehdit ederken, sektör temsilcileri çözüm için krediye ulaşmanın kolaylaşması ve vadelerin uzamasını istiyor...

Ekleme: 18 Şubat 2019 Pazartesi 04:04/ Güncelleme: 18 Şubat 2019 Pazartesi 04:04
AĞIRLIKLI ihracata yönelik üretim yapan otomobil ana sanayi yeni modelleri üretime alma planlarını sürdürürken, yurt içi pazarda sürmesi beklenen keskin daralma sektör şirketlerini zorluyor. İki yıl önce 1 Milyon adet büyüklüğündeki yurt içi pazar, döviz kurundaki keskin yükseliş, artan kredi maliyetleri ve tüketici beklentilerindeki bozulmanın etkisiyle geçen yıl yüzde 35 daralarak 10 yılın en düşük seviyesi olan yaklaşık 640 bin adete indi. Otomotiv sektörü temsilcileri iç pazarın bu yıl 400-450 bin bandına inerek 2006’dan önceki seviyelere gerileyeceğini söylüyor.
Renault Mais Genel Müdürü Berk Çağdaş, CEO Club Buluşmaları çerçevesinde düzenlenen otomotiv sektörü top lantısındaki konuşmasında Renault Mais dahil pek çok şirketin bu büyüklükler etrafında planlama yaptığını, ancak yıllar içinde örülen bayi ve servis ağının 1 milyon adetlik iç pazar büyüklüğüne göre kurgulandığına dikkat çekiyor. Çağdaş; “Bu sektörün marka, bayi teşkilatlandırması, eleman istihdamı kurgusu 1 milyon adet satış potansiyeline göre yapıldı. Sabit maliyetlerin ürün fiyatına doğru yansıması, işlerin normal gidebilmesi için satışların 700 Bin’in altına düşmemesi lazım” diyor.
Ağır ticari araç üreticisi Mercedes-Benz Türk’ün İcra Kurulu Başkanı Süer Sülün, geçen yıl devreye giren vergi indirimlerine rağmen iki yılda satış hacmi yüzde 50 ile 60 arasında düşen bayi teşkilatını ayakta tutmak için finansman ma liyetlerinin ve krediye ulaşımın kolaylaşması gerektiğini ifade etti. Sülün; “Bayiler ciddi yatırım yapan kurumları- mız. Dolayısıyla ciddi canlanmaları la- zım. Şu anda otomotiv endüstrisi için en büyük sorun krediye ulaşabilmek- te. Kredilerde ciddi bir daralma var. Bu aşılmadan da otomotiv sektörünün toparlanması oldukça zor” dedi.
OYDER (Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği) Yönetim Kurulu Başkanı Mu- rat Şahsuvaroğlu; “(Araç fiyatları) dö- viz baskısıyla tüketicinin cebine sığma yacak kadar arttı. Aşmamız gereken problemlerden biri otomotiv kredilerinde 60 aydan 48 aya düşürülen vadeler” diye konuştu. Kurun zirve yaptığı geçen yıl Ağustos’tan bu yana finansma na erişimin satış kanalı için en büyük sıkıntı olduğunu söyleyen Şahsuvaroğlu; “Üretici, distribütör hafif ticarisinin, otomobilinin satılmasını istiyorsa finans sorununu çözmeli” diyor.
Renault Mais Genel Müdürü Çağdaş da tüketicinin yüzde 35’leri gördükten sonra yüzde 25-28 aralığına inmesine rağmen yüksek seyreden kredi maliyetlerinin düşmeye devam edeceği beklentisi taleplerini ertelemesine, bunun da pazar üzerinde baskı yarattığını ifade etti.
İç pazardaki daralma sürerken otomo tiv ana sanayi planlaması 4-5 yıl önce başlayan yeni modelleri üretime almaya başlıyor. Çağdaş, Oyak Renault Bursa fabrikasının bu yıl üretime geçeceği Clio ’nun beşinci neslinin yıl içinde satışının başlayacağın ifade ederken, Hyundai Assan Genel Müdürü Önder Göker, i10, i20 modellerinden birinin bu yıl içinde yenileneceğini söylerken, Sülün ise Türkiye’deki ağır ticari araç fabrikasında elektrikli araç üreteceklerini ifade ederek; “2022’de umuyorum ilk elektrikli ürünlerimizi imalat bandımızdan çıkaracağız diye planlıyoruz” dedi.
Düşük imalat maliyeti, tedarik sana- yi ile entegrasyonu ve iş gücünün deneyimi nedeniyle üretiminin büyük bölümünü AB başta olmak üzere pek çok ülkeye ihraç eden sektör, Avrupa pazarında yavaşlama uyarısında bulundu.
Ana sanayi iç pazardaki sert daralmayı, üretimin daha büyük bir bölümünü büyüyen Avrupa pazarına yönlendirerek telafi etti. Önceki 10 yılda ürettiği her 100 aracın 65-75’ini ihraç eden ana sanayi 2018’de her 100 araçtan 84’ünü ihraç etti. Ancak, Avrupa pazarındaki yavaşlama sinyalleri ana sanayi yöneticilerinin uyarılarına neden oluyor.
Tedarik sanayi üreticisi Autoliv Cankor’un başında bulunan Özgür Özdoğru, Alman ve İtalya araç pazarlarında daralma öngördüklerini belirtirken, Sülün geçen yıl yatay seyreden Avrupa otomobil pazarının 2019’da daralabileceği uyarısında bulundu.
Sektörün üretim, yurt içi ve yurt dışı satış ile tedarik sanayi yöneticileri 10 yıldır kaydettiği artışlarla 1.6 Milyon’a yak- laşan üretiminin ivmesini yeni modeller le koruması için iç pazarın toparlanması- nın şart olduğuna dikkat çekti.