15 EYLÜL 2019 PAZAR

Ticari savaşta Japonlar karlı!

20 yıl sonra ilk kez daralmanın görüldüğü Çin pazarında, AB ve ABDli üreticiler ticari savaş yüzünden erirken, Japon markalar ise yükselişe geçmiş durumda...

Ekleme: 18 Şubat 2019 Pazartesi 03:40/ Güncelleme: 18 Şubat 2019 Pazartesi 03:40
DÜNYA’nın en büyük otomobil pazarı Çin, batılı markaların olduğu gibi Uzakdoğulu üretici lerin de iştahını kabartmaya devam ediyor. Öyle ki, söz konusu markalar satışlarını artırabilmek adına, Çin’deki yerel üreticiler ile ortaklığa giderek özel modeller geliştiriyorlar. Ancak, Çin araç pazarında son 20 yılda ilk kez daralmanın yaşanması, ülkede faaliyet gösteren yaban- cı markalar arasındaki dengeyi de altüst etmiş durumda. Öyle ki, Çin pazarında var olan AB ve ABDli üreticilerin 2018 satış larında büyük oranlarda gerileme yaşanırken, aynı tablonun Japon markalar için geçerli olmadığı görülüyor. 
Geçen yıl ABD ile Çin arasında patlak veren ticaret savaşı, gümrük vergilerini karşı- lıklı artırırken, ABD menşeili ürünlerin Çin’deki fiyatlarını da tırmandırdı. Neticede, ABD’de ürettiği araçlarını Çinli tüketicilere sunan markaların 2018 satışlarında düşüşler gözlemlendi. Bu üreticilerden Ford’un Çin’deki satışları yüzde 37 oranın- da erirken, VW yüzde 2.1 ve GM da yüzde 10 oranında daha az otomobil satışına imza attı. Bu dönemde toplam Çin pazarında ise yüzde 6 oranında daralma yaşandı.
Pazardaki olumsuz gidişata rağmen, başta Toyota olmak üzere Japon üreticilerin 2018 yılı satışlarında yukarı doğru ivmelenme görüldü. Bu kapsamda, Toyota’nın ülkedeki satışları yüzde 14 artarak 1.5 Milyon adede yükseldi. Diğer Japon üreticilerden Nissan’ın Çin’deki satışları 2018’de yüzde 3 oranında artarken, Honda ise bu dönem- de yüzde 1’lik büyüme yaşa- dı. Ortaya çıkan tabloda, Japon markaların batılı rakiplerinin ABD’de üreterek Çin’e getirdi- ği modellerinin gümrük vergisi yüzünden fiyatının katlanmasının etkili olduğu söylenebilir.
Bu duruma bir örnek gerekirse, Japonya’da ürettiği araçlarını Çin’de satan Toyota’nın  ve onun premium markası Lexus’un, 2018 yılında fiyat avantajı elde ettiği görülüyor. Ayrıca, Toyota’nın Çin’deki büyümesinde, ticaret savaşları yanında hibrit modellere verdiği pay olduğu anlaşılıyor.
Dünya’nın en büyük elektrikli otomobil pazarına da ev sahipliği yapan Çin’de, hava kirliliğini azaltmak için elektrikli modellere özel teşvikler verilirken, ne var ki, yüzde yüz elektrikle çalışan otomobillerin fiyatlarının yüksekliği ve sınırlı menzil mesafesi sunmaları, Çin li tüketicileri hibrit araçlara yön lendirmiş durumda.
Tokyo merkezli araştırma kuruluşu Lightstream Research ’in kurucusu Mio Kato, ortaya çıkan durumun, ürün gamındaki her modelin birer hibrit alternatifini sunan Toyota’nın sa tışlarını artırdığını belirtti. Kato, Çin hükümetinin elektrikli ve hibrit araçlara verdiği teşviklerin de Toyota’ya yaradığını kay detti. Gelişmelerin, 1980’lerden beri ABD pazarı odaklı çalışmalar sürdüren Toyota’nın yüzünü de Çin’e çevirmesine ne- den olduğu kaydediliyor. Şirket kaynakları, önümüzdeki 10 yıl içinde Toyota’nın ülkedeki üretimini 3 katına çıkarmayı hedeflediğini bildiriyor.