23 AĞUSTOS 2019 CUMA

Çin-ABD savaşı üreticileri böldü!

Bir süredir Çin’de yatırımlarına hız veren küresel üreticiler, Başkan Trump’ın tahditlerine kayıtsız kalamadılar ve 2 yıldır ABD’de de yeni yatırımlar yapıyor...

Ekleme: 24 Mayıs 2019 Cuma 23:02/ Güncelleme: 24 Mayıs 2019 Cuma 23:02
DÜNYA gündeminin ilk sırasına yerleşen ticaret savaşları her sektörde etkisini hissettiriyor. Bu sek törlerden biri de otomotiv olarak öne çıkıyor. Öyle ki, ABD Başkanı Donald Trump’ın göreve gel diği Ocak 2017’den beri üreticile re ABD sınırları içine fabrika yatırımı konusunda vergi tehdidiyle baskı yaptığı biliniyor. Trump’ın hamlesi bir ölçüde başarıya ulaş- sa bile, ABD ile Çin arasında ge- çen yıl patlak veren ticaret savaşı, dünyanın en büyük pazarı Çin’in 20 yılın ardından ilk kez daralmasına neden oldu. Gelişmeler, gele- ceğini Çin’in üzerine kuran mar- kaların bilançolarında ise öngörülmeyen delikler açtı.
Ticaret savaşlarının tüm şiddetiyle devam ettiği şu günlerde, otomotiv markalarının savaşın hangi tarafında durduklarına yatırımları üzerinden bakalım.
Japon Toyota, hem Çin, hem de ABD pazarında etkili olmaya çalışan markaların ilk sırasında bulunuyor. 2017-21 yılları arasın- da 13 Milyar Dolar’lık yatırım ya pacağını duyuran marka, bunun 1.6 Milyar Dolar’ı Mazda ile yürüttüğü Alabama fabrikasına, 238 Milyon Dolar’ı Kentucky’de fabrikanın kapasite artışına, 1.3 Milyar Dolar’ını ise yine Kentucky fabrikasının rekabetçiliğinin artırılmasına harcadı.
Fiat Chrysler (FCA), Trump ’ın Başkanlık koltuğuna oturmasının ardından, Michigan ve Ohio eyaletlerindeki fabrikalarına 1 Milyar Dolar’lık yatırım yaparak 2 bin ek istihdam yaratacağını açıklamış, İtalyan şirket ABD’nin bünyesindeki Jeep markası için küresel bir üretim üssü olacağını bildirmişti. Bu yılın Şubat ayında ise ABD’deki tesislerine 4.5 Milyar Dolar’lık bir yatırım yapacağını duyuran FCA, ülkede 6 bin 500 kişiye daha istihdam sağlamayı hedefliyor.
General Motors (GM), Ka- sım 2018’de yeni bir yapılanma programını hayata geçirdi. O dö- nem satışları düşük kalan modelleri ürün gamından çıkarmayı hedefleyen üretici, elektrikli ve oto- nom otomobillerin geliştirilmesine kaynak ayırmak için de Ku- zey Amerika tesislerindeki iş gücünde azalmaya gitmişti. Yeniden yapılanma kapsamında uzun vadede açık kalması beklenmeyen ABD’de 4 ve Kanada’da da 1 fab rika kuran üretici, 2017’den bu ya na ABD’ye 4.3 Milyar Dolar’lık yatırım yaptı. ABD’nin bir diğer büyük üreticisi Ford da 2017’den beri Kentucky ve Michigan tesislerine son 2 yılda 2.95 Milyar Do lar’lık yatırım yaptığını duyurdu. Pick-up ve SUV modellerin üretim hattının yenileyen Ford, fabrikalarında kapasite artırımını yap mak ve yeni iş imkanları yaratmak amacıyla 1.2 Milyar Dolar ’lık yatırımı gündemine aldı.
Hyundai, 2017’den bu yana bünyesindeki Kia ile ABD yatırımlarını 5 yıl içinde yüzde 50 artırmayı planlıyor. 3.1 Milyar Dolar’a denk gelen bu adım ile, şirketin ABD’de SUV ve premium markası Genesis üretimi için tesis kurmayı planlıyor.
Volkswagen de ABD’ye yatırım yapan markalar arasında ve de şirketin, elektrikli otomobil üretimi için Tennessee fabrikasına 800 Milyon Dolar’lık gerçekleştirerek, burada ürettiği ilk elektrikli modellerini 2022’de piyasa sürmesi bekleniyor.
Honda, 2017’de 352 Milyon Dolar yatırım yaptı. Şirketten yapılan açıklamada, Ohio’daki fabrikaya 124 Milyon Dolar’lık bir rüzgar tüneli yatırım gerçekleştirileceği bildirildi.
ABD’li üreticilerin aksine, Çin’e yapacağı yatırımın büyüklüğünü gizlemeyen VW, ülkedeki yerel ortağı ile birlikte 2022’ye kadar 15 Milyar Dolar’lık bir yatırım gerçekleştirmeye hazırlanıyor. Japon üretici Honda Çin’e yatırıma sıcak markalardan. Şirketten yapılan açıklamada, Çin’in Wuhan Kenti’nde yılda 120 bin otomobil üretmek hedefiyle 435 Milyon Dolar’lık bir yatırım gerçekleştirildi. Savaşın her iki tarafındaki otomotiv yatırımlarına baktığımızda, üreticilerin ABD saflarında yer aldığı görülüyor.
ABD’ye 26 Milyar 548 Milyon Dolar’lık yatırım kararı alan 7 üreticinin, hemen hemen hepsi nin Çin’e de yatırım yaptıkları ve buradaki yatırımların tutarını ise açıklamamaları dikkat çekiyor.  Çin’e yatırım yapan markalar ara- sında sadece iki üretici bilgi paylaşırken, bu rakamın 15 Milyar 435 Milyon Dolar olduğu görülüyor. Ayrıca, ABD’de kapasite artırımı yapan üreticilerin Çin’de yeni tesisler kurduğu göz önüne alındığında, açıklanmayan rakam ların ABD’deki yatırım tutarından daha fazla olması sürpriz olmayacaktır.
Otomotiv sektöründeki yeni trendlerin elektrikli araçlara kayması ve Çin’in bu alanda da açık ara en büyük pazar olması, kuşkusuz gelecek yıllarda ülkenin daha fazla yatırım çekmesine neden olacak gibi görülüyor.