09 ARALIK 2019 PAZARTESİ

Araçsız kentlerde ekonomi artıyor!

Son yıllarda, kent merkezlerinin araç trafiğine kapatılması ekonomik kazanımların önemini ortaya koyarken, yerel yönetimlerin bu yönde aldığı kararlar doğru yolda olduklarını gösteriyor...

Ekleme: 18 Mart 2019 Pazartesi 01:50/ Güncelleme: 18 Mart 2019 Pazartesi 01:50
Madrid Complutense Üniversitesi’nin araştırmasına göre; mağaza ve restoranlarda satışları artırmak için araç erişiminin belli seviyede tutulması gerektiğini ortaya koydu. Madrid’te 2018 yılı Noel alış verişinde ortaya çıkan sonuç bu tezi doğruladı. Madrid Complutense Üniversitesi İktisadi Analiz ve Ticari Bilimler Fakültesi Rektörü Prof. Dr. Rafael Sales deMarmol, Madrid merkezinin araç trafiğine kapanması sonucu parekende satışlarda yüzde 9.5’luk bir ekonomomik artış tespit ettiklerini, 25-31 Aralık 2018 tarihinde bankalarda döviz işlem hacminin 32 Milyon’u aştığını belirtti.
 
Sonuçlar, kentiçi toplu taşımada; otobüs ve tramvay kullanan yolcu sayısının yüzde 8.93, tren ve metro kullanan yolcu sayısının yüzde 23.21, taksi kullanan yolcu sayısının da yüzde 24.51 artması, merkezdeki araç kısıtlamasının ne kadar doğru bir karar olduğunu gösterdi. Ayrıca, BBVA olarak bilinen Banco Bilbao Vizcaya Argentaria’nın önceki iki Noel dönemindeki 2018 alımları ile karşılaştırıldığı hesap hareketlerinde -merkezdeki kısıtlamalar sayesinde Madrid genelinde, sadece yiyecek ve içecek üzerinden yapılan harcamaların bile yüzde 3.3 artış sağladığını ortaya koydu. 
 
Madrid Belediyesi ile birlikte yürütülen çalışmada sonuçlar sadece bununla da kalmadı. Araç kısıtlaması döneminde, “Düşük emisyonlu” denilen bölgede hava kirliliği yüzde 71’lik bir düşüş gösterip, tahminleri alt-üst etti. Madrid örneği, yakın zamanda araç trafiğine kapalı kentlerin artması ile birlikte ekonominin de arttığını ispatladı. Araçların yarattığı hava ve gürültü kirliliğinden rahatsız olan tek şehir Madrid değil. Yakın gelecekte, 13 farklı dünya şehrinde araç kullanımına bağlı sınırlandırma getirilecak. Ancak, bunların içinde İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin adı geçmiyor.
 
En yakın tarih itibarıyla 2020’nin belirlendiği araç trafiğine kapalı kent merkezleri, şehir planlamacı- ları tarafından yeniden düzenleniyor. Kentlerin caddeleri, sokakları ve de alış-veriş merkezlerine ulaşım 7/24 saat hesabına göre planlanıyor. Sabaha kadar hizmet veren bir şehrin ortaya koyacağı ekonomi, bu örnek şehirler üzerinden “Daha iyisi olmak” diye örneklendirilerek şekillendiriliyor. Yürümenin öne çıktığı, günlük ekonomik trafiğin artması ile yerel yönetimleri güçlendirmesi yanında da ülke ekonomilerini öne taşıyor. Biz de bu olup-bitenleri seyretmesek olmaz mı?