16 ARALIK 2018 PAZAR

AB’deki 8 ülkenin ePolitikası düzenli

Avrupa çapındaki otomotiv pazarları, elektrikli araç dönüşüm rüzgarları ile savrulurken, bu dönüşümün neresinden tutacağı konusunda karar vermeye çalışıyor...

Ekleme: 15 Kasım 2018 Perşembe 05:12/ Güncelleme: 15 Kasım 2018 Perşembe 05:12

AB-Yapılan araştırmalar, Avrupa ülkelerinin elektrikli araç-ar konusundaki politikalarının ve bu konuda aldığı kararların değişkenlik gösterdiğini ancak, öncelikli olarak fosil yakıttan kurtulmakta hem fikir oldukları görülüyor. Ayrıca, bu geçiş sürecinde yeni düzenlemelerle uğraşıyor, insanların elektrikli araçlarla ilgili yasaların ihlaline dönük yasal hazırlıklar yapıyorlar. Avrupa’daki 8 ülkenin elektrikli araç konusundaki son kararları bir hayli ilginç sonuçlar sunuyor. Bu sonuçlardan bazılarını aşağıda 8 ülke olarak sunuyoruz.

 

NORVEÇ
Norveç halen, satış ve penetrasyon olarak dünyanın en iyi elektrikli araç pazarına sa- hip. Elektrikli arabalar hem vergiden düşülebiliyor, hem de yüzde 25 oranında standart vergi bunlara uygulanmıyor. Yollarda da elektrikli arabalara öncelikler var. Köprü ve otoban ücretlerinden muaflık, bedava arabalı vapur kullanımı, hatta bazı şehirlerde bedava park alanları bile sunuluyor.
HOLLANDA
Avrupa pazarları arasında penetrasyonda ikinci sırada olan Hollanda da, benzer şekilde teşvikler ile satışları artırıyor. Özellikle bol miktarda sübvansiyon, şirketlere sağlanan vergi kolaylıkları ve araba şarj istasyonlarının yaygınlığı dikkat çekmekte. Ver- gi indirimleri yıldan yıla değişmekte fakat sadece satışlarda değil, leasing seçeneklerinde de uygulanmakta.
İNGİLTERE
Bu pazar elektrikli arabaları endüstrinin gelişmesi için bir fırsat olarak görüyor. Hükümetin “Road to Zero” stratejisi sadece elektrikli arabalarla ilgili düzenlemeler içermiyor. Aynı zamanda toplu taşımanın elektriklenmesi ve şarj istasyonlarının artması gibi konulara da açıklık getirmekte. İngiltere’de fosil yakıt kullanan araçların satışına 2040 yılında son verilmesi planlanıyor.
FRANSA
Ülkede 2020’ye kadar elektrikli araba satışlarının 5 kat artması hedeflenmiş. Paris yönetimi 2030 yılında şehre benzinli ve di- zel yakıtlı araç sokmamayı planlıyor. Elektrikli ve hibrit araç satın alıında 6 bin Euro ’luk indirim ve eski bir araba ile değişimde ise 4 bin Euro’luk indirim söz konusu. Elektrikli arabalar çoğu eyalette vergide ve yıllık ödemelerde avantaja sahip.
İSPANYA
İspanya’da geçen sene devreye sokulan ‘Alternative Mobility Support Plan’ isimli düzenleme ile elektrikli araba satışlarına toplamda 20 milyon Euro’luk teşvik desteği başlatıldı. Teşvik bütçesine yapılan başvurular ile 24 saat içinde hedeflere ulaşıldı. Elektrikli otomobil pazarında 2018’in ilk yarısında satışlar, 2017’nin tamamıın iki katı kadar gelişti.
DANİMARKA
Danimarka da 2030 yılında benzinli ve dizel araç satışını yasaklamayı hedefleyen ülkelerden. Fakat, ufak bir sorun var, 2015 yılında elektrikli arabalara uygulanan teşvikler kademeli olarak azaltılmaya başlandı. Bu yıldan itibaren pazarda yeni elektrikli araç satışlarında ciddi düşüş görülmüş. Hükümetin buna karşı ne önlem alacağı henüz belli değil.
ALMANYA
Almanya, elektrikli arabalar konusunda iddialı ama hükümeti kararsız. Bir yandan 2020 yılında yollarda 1 milyon elektrikli ara- ba görmek istiyorlar, diğer taraftan güçlü otomotiv lobileri tarafından çok yüksek bulunan emisyon sınırlarını geriye çekmeyi planlıyorlar. 2016’da 600 Milyon Euro’luk bir elektrikli araç teşvik programı açıklandı. İki yılda sadece 100 Milyon’u harcanmış.
İSVİÇRE
İsviçre’nin otomobil pazarı Alman ve Fransız markaları ile dolu. Burada da emisyon düşürme hedefleri bulunmakta ama elektrikli araba satışları istendiği kadar iyi gitmiyor. Almanya’daki otomotiv lobisi burada da iş başında, firmalar emisyon sınırlarına uymaktansa büyük cezalar ödemeyi kabul ediyorlar. Bu tür hareketler de sadece fosil yakıtlı arabaların satışlarına destek oluyor.