14 KASIM 2018 ÇARŞAMBA

En uzun köprü Çin’de açıldı

Çin Devlet Başkanı Xi Jinping, dünyanın en uzun deniz köprüsü (55 km.) Hong Kong-Zhuhai-Macau’nun açılışını yaptı...

Ekleme: 2 Kasım 2018 Cuma 23:57/ Güncelleme: 2 Kasım 2018 Cuma 23:57
ÇİN-Devlet Başkanı Şi Cinping, yapımı 9 yıl süren deniz üzerindeki dünyanın en uzun köprüsünü resmen açtı. Bağlantı yollarıyla birlikte köprünün uzunluğu 55 km.’yi bulunuyor. Köprü sayesinde Çin, Zhuhai Şehri üzerin den özerk statüye sahip dünyanın finans merkezlerinden olan Hong Kong ve bir başka özerk statüdeki serbest ticaret bölgesi Makau birbirine bağlanmış oldu. Maliyeti 20 Milyar Dolar’ı bu- lan, 9 yıl süren ve güvenlik sorun larıyla da gündeme gelen inşaat sırasında resmi raporlara göre en az 18 işçinin hayatını kaybetti.
Üç kıyı şehrini bağlayan köp rüde 60 adet Eyfel Kulesi inşa etmeye yetecek 420 bin ton çelik kullanıldı. Köprünün 30 km.’lik bölümü İnci Irmağı deltasında uzanıyor. Gemilerin geçmesi 6.7 km.’lik bölüm iki yapay ada arasında deniz altı tünel olarak inşa edildi. Köprünün geriye kalan kısmı bağlantı yolları, viyadükler ve kara tünellerinden oluşuyor ve Zhuhai ile Hong Kong’u köprünün ana gödesine bağlıyor.
Çin’in Büyük Körfez Bölge si planı kapsamında Hong Kong ve Makau’nın yanı sıra güney Çin’de 9 şehri daha içeren projeyle 68 Milyon kişilik dev şehir ortaya çıktı. Daha önce Zhuhai ve Hong Kong arasında seyahat 4 saati bulurken, köprü sayesin de bu süre 30 dakikaya inecek. Öte yandan, köprüden her isteyen geçemeyecek. Geçişlerde kota sistemi uygulanacak ve köp rüyü geçmek isteyenler özel izne tabi olacak. Toplu taşımaya hizmet vermeyecek olan köprüde demiryolu bulunmazken özel ring ve servis araçları kullanılacak. Yetkililer köprüden günde 9 Bin 200 aracın geçmesi bekliyor.
Öte yandan, Çin medyasındaki bir kısım ve çevreciler 55 km.’lik devasa yapı için “ölüm köprüsü” ismini kullanıyor. Şu ana dek köprünün Hong Kong ve Çin tarafında toplam 18 kişinin hayatını kaybettiği ve yüzler ce çalışanın da inşaat esnasında yaralandığı belirtiliyor.
Köprüyle ilgili en tartışılan konulardan biri de maliyeti. Bağlantı yolları, yapay adalar da dahil olmak üzere projenin büyüklüğü 20 milyar dolara ulaştı. Sadece köprü için 6.92 Milyar Dolar’lık kaynak ayrıldı. Çinli yetkililer köprünün ekonomiye 1 Trilyon Dolar katma değer sağlayacağını söylüyor ancak Hong Kong’dan çatlak sesler de var.
Uzmanlar araç geçişinin sınırlı olacağı köprünün kendini nasıl idame ettireceğini sorgularken, maliyetin asla amorti edilemeyeceğini belirtenler de var. Yapılan bir araştırmaya göre araç geçişinden elde edilecek senelik gelir sadece 86 Milyon Dolar ve bu paranın da üçte biri senelik bakım masraflarına gidecek. 
Köprüyü eleştirenler projenin dev bir ‘beyaz fil’ olduğunu yani sahibine zarardan başka bir şey getirmediğini ve ekonomik olarak bir fiyasko olduğunu savunuyor. Yapılış amacının ise tamamen sembolik olduğu ve Hong Kong’un anavatan Çin ile fiziksel bağlantıyı göstermek olduğu belirtiliyor.