21 EKİM 2017 CUMARTESİ

Yeni pazar Afrika

Türkiye dışında henüz üretim yatırımı yapmamış otomotiv üreticilerinin ilk açılış durağı büyük olasılıkla Afrika’nın nispeten zengin ülkeleri olacak...

Ekleme: 26 Ağustos 2017 Cumartesi 01:27/ Güncelleme: 26 Ağustos 2017 Cumartesi 01:27
OTOMOTİV sanayinin gündemine yurt dışı yatırımları da gelmeye başladı. Henüz Türkiye dışında üretim yatırımı olmayan otomotiv üreticilerinin ilk açılış durağı büyük olasılıkla Afrika’nın petrolü ve gazı olan, nispeten zengin ülkeleri olacak. “Afrika’da üretim”in gündeme gelmesinin birçok nedeni var. Bu bölgeye sektörü üretim ve ihracatta büyütmek için bakılıyor. Fakat, bu pazarlarda direkt ihracat yapmak artık kolay değil. Düşen petrol fiyatları bu ülkelerde gelecek kaygısı yarattı. Sanayiyi geliştirmek ve yerli üretime destek verme kararları alınıyor. Yüksek vergilerle ithalat kısıtlamaları geliyor. Geçtiğimiz günlerde en son Cezayir, 24 üründe kısıtlama getirdi. Otomotiv sanayi de bu bölgeye yatırımla girmeyi gündeme alıyor. Sadece depo gibi lojistik yatırımları değil üretim yatırımları konuşuluyor. Bir başka gelişme de Türkiye’de üretim yatırımı olmasa bile bazı markaların bölgeye açılmayı Türkiye üzerinden gerçekleştirmeyi planlaması.
Anadolu Isuzu Genel Müdürü Tuğrul Arıkan, “Artık sadece ihracat değil, gerekirse depo, gerekirse hafif üretim, gerekir se de işbirliği yapacağız. Çünkü, girmek istediğimiz bu pazarlar farklı iş modellerini gerektiriyor” diyor. Yeni hedefleri doğrultusunda “Artık ihracat değil, yurtdışı yatırım diyoruz” vurgusu yapan Arıkan, “Hafif Üretim” düşündüklerini söyledi. Arıkan, “Artık sadece ihracat değil gerekirse depo, gerekirse hafif üretim ve gerekirse işbirliği fırsatlarına bakıyoruz. Bazı ülkelerde sadece ihracatla başarılı olmanız zor. Petrol ihraç eden ülkelerde artık sadece ihracatla başarılı olmanıza imkan yok. Özellikle, petrol fiyatlarındaki düşüş sonrası o ülkeler, ‘Petrolün üzerine yatamayız. Bizim de kısmı sanayicilik yapmamız, bu ülkede değer yaratmamız lazım’ tutumuna girdi. Bu yüzden ithalatlarına faz la gümrük vergisi koyup esas yerli üretimlerini destekleyecekler. Bizim de çok başarılı olduğumuz pazarlar var. O yüzden çeşitli iş modellerini kurmamız lazım. Çok ciddi pazar araştırmaları yapmaya başladık. Yurt dışı pazar atağımız da daha agresif olacağız. Isuzu da bize bu konuda her türlü desteği vermeye hazır” diyor.
Tofaş CEO’su Cengiz Eroldu da yaptığı değerlendirmede, “Yeni hedef pazarımız Afrika. Halihazırda Egea Sedan’ı sembolik adetlerle Güney Afrika’dan Gana’ya hatta Fas ve Angola’ya ihraç etmeye başladık. Mısır ve Cezayir de gündemimizde. Ancak, bu pazarlar, zor pazarlar. Direkt ihracat yapmanız zor. Yerinde üretim ya da ortaklığa zorluyor” diyor. Eroldu; “Çünkü, bölgeye, G.Afrika’dan Gana’ya hatta, Fas ve Angola’ya kadar ihracat yapıyor. Mısır ve Cezayir’e de bakıyorlar. Ancak, sorun burada, bu pazarlara direkt ihracatta zorlaşıyor. Hükümetler ‘Yerli Üretim’ için baskı yapıyor. Aynı eğilim Ortadoğu Arap ülkelerinde de yaşanıyor” diyor.