18 NİSAN 2019 PERŞEMBE

Dizel motor rafa kalkıyor

Özellikle, dizel kadar az yakan düşük hacimli ve turbo beslemeli benzinli motor seçenekleri yayıldıkça, dizel talebi düşüyor...

Ekleme: 18 Mart 2019 Pazartesi 02:37/ Güncelleme: 18 Mart 2019 Pazartesi 02:37

EMİSYON skandalları ve alınan kararlar sonrası AB ülkelerindeki dizel motorlu araç satışları ciddi anlamda geriledi. Avrupa Otomobil İmalatçıları Birliği’nin (ACEA) verilerine göre; dizel motorlu araçların piyasa payı 2018 yılının son çeyreğinde yüzde 34.1’e düştü. 2017 yılının aynı üç aylık döneminde bu oran yüzde 41.2’yi bulmaktaydı. Her geçen gün mesafeleri artan elektrikli araçların satışları geçen yıl neredeyse 2.1 milyonu aştı. Türkiye’de ise bu ra- kam hibritler dahil toplam 4 bin 31 adet. Yüzde 100 elektrikli araç satışı ise sadece 155 adette kaldı ancak ilgi her geçen gün yükseliyor.

Yeni hibrit araçlarını tanıtan Toyota Türki- ye CEO’su Ali Haydar Bozkurt, markalarının dizel araç satışlarına son verdiğini açıklamıştı. En son güncellenen Toyota Corolla ile birlikte bu işe son verdiklerini söylen Bozkurt; “2019 yılında Corolla satışlarımızın yaklaşık yüz- de 40’ını hibrit, yüzde 60’ını benzinli modeller oluşturacak. Önümüzdeki dönemde bu tablonun tam tersine döneceğini ve yüz- de 60 hibrit, yüzde 40 benzinli satacağımızı öngörüyoruz. 2019 yılı toplam satışlarımız da ise yaklaşık yüzde 44’ünün hibrit olmasını planlıyoruz. Geçen sene toplam satışlarımızın yüzde 10-11’i hibrit idi” dedi.
Elektrikli araç konusuna da değinen Bozkurt; “Full elektrikli araçların menzili belli bir mesafeye ulaşana kadar. Bana göre 800 km altına düşmemesi lazım. Öngörüler 15-20 sene daha olamayacağı yönünde ama rahatlıkla diyebiliriz ki, 15-20 senelik net bir hibrit çağı başladı. Dünya bu kadar değişirken; ‘Hayır, dizel istiyorum’ dediğinizde öy le bir teknoloji üretmiyoruz diyeceğiz. Al- mak isteseniz de alamayacaksınız. Çünkü, olmayacak. Bu nedenle, Toyota bu yeni ça- ğın önderi bir marka” diye konuştu.
2020 yılına girerken Euro 6’nın çok ağır yaptırımları olacağını söyleyen Bozkurt; “Üreticilerin bundan sonraki planlamaları değişecek. Artık dizelin halk sağlığı için sigara- dan bile daha zararlı olduğu kabul ediliyor. Tüm bunlar birleşince bir de verimlilik hesabı yapıldığında müşterinin yılda yaptığı kilometre ortalama 15 bini bulmuyor. O müşterilerimizin dizel için daha fazla para vermesi kesinlikle fizibıl çıkmıyor. Bu kadar bedel ödüyorum karşılığında bir şey elde edemiyorum diyor. Bu nedenle önümüzdeki yıllarda dizeldeki düşüş daha hızlanır” dedi.