27 MAYIS 2018 PAZAR

Elektrikli araçlar petrol düşmanı!

AB’nde elektrikli araçlarla ilgili bir rapor, Avrupa’nın elektrikli araçlar sayesinde 2030 yılı itibariyle 49 Milyar Euro daha az petrol ithalatı yapacağını öngördü...

Ekleme: 23 Şubat 2018 Cuma 21:40/ Güncelleme: 23 Şubat 2018 Cuma 21:40
İNGİLTERE-Cambridge Economet rics tarafından yayınlanan ve AB’nde elektrikli araçlara geçiş hakkında çarpıcı veriler içeren detaylı çalışma ulaşım sektörünün önde gelen paydaşlarının da katkı verdiği rapor gelecek açısından önemli bulgular içeriyor. Avrupa Tüketici Örgütü (BEUC), IndustriAll European Sendikası, Air Liquide, European Aluminium, Enedis, Ulaşım & Çevre (T&E), EUROBAT, ABB, BMW, Lease Europe, Michelin, Valeo, ETUC ve Renault-Nissan’nın da katkı verdiği rapordan önemli satır başları şöyle; “Raporun merkez senaryosuna göre, elektrikli taşıma sayesinde Avrupa 2030’da 49 Milyar Euro daha az petrol ithalatı yapacak. Günümüzde, AB ham petrolünün %89’unu ithal etmekte ve bunun büyük kısmı ulaşım yakıtı olarak kullanılmakta. Yarın, yerel üretilen enerji kullanımı milyarlarca Euro’nun Avrupa ekonomisinde kalmasını sağlayacak...”
Raporda ele alınan her 3 senaryoda da, elektrikliye geçiş GSYİH’de hafif bir artışa yol açıyor. Genel anlamda, binek araçlarının AB’nin 2020 karbondioksit standartlarına uyumlu hale getirmek için verimli yapılması, 2030’da yıllık GSYİH’nın % 0.1’ne eşdeğer, ek bir artış meydana getiriyor. Rapora göre ileri tarihli iklim hedeflerinin tutturulması için yapılacak yenilik- ler ise 2025’ten sonra ulusal GSYİH’ı daha da artıracakt. Bu da, 2030’da GSYİH ’de yıllık % 0.2 ve 2050 itibarıyla da %0.5’lik artışa yol açıyor.
Elektrikli taşımanın 2030 yılına kadar Avrupa’da 206 bin yeni iş olanağı sağlayacağını öngören raporda bunun önemli dönüşümsel değişikliklerinin üstünü örtmesine müsaade edilmemesi gerektiği vurgulanıyor. Rapora göre halihazırda eski teknoloji üreten işçilerin, geleceğin teknolojileri üretimde vasıflı işler için eğitilmesi sağlanmalı. 2030’dan sonra, yapısal değişimler çok daha derin ve belirsiz. Örneğin, batarya üretiminin yapıldığı yerin önemli bir ekonomik etkisi olacak, ancak batarya tedarik zincirinin ne kadarlık kısmının Avrupa’da yer alacağını öngörmek zor.
2030 yılına kadar satışa çıkarılan yeni araçların dörtte birinin sıfır emis yon araçlar, dörtte birinin tamamıyla hibrit ve geriye kalanının hafif hibrit olduğu bir senar yoda, Avrupa 2050 yılına kadar binek araçlardan kaynaklanan karbondioksit emisyonlarını yüzde 88 oranında azaltabilecek. (2018’de yılda 605 MT’dan, 2050’de yaklaşık yılda 70 MT). Teknolojideki bu iyileştirme arabalardan kaynaklanan azot ok sit emisyonlarını yılda 1.3 Milyon tondan yılda yaklaşık 70 bin tona indirecek ve böylece hava kirlili ğinin her yıl Avrupa’da 467 bin erken ölüme yol açmasının önünü kesecek. Rapora göre; sıfır emisyon araçların ve dizel/benzinli araçların satın alım maliyeti 2030’da hemen hemen eşitlenecek. 2020 yılında, bataryalı elektrikli araçlar ve yakıt hücreli elek trikli araçların dizel ve benzinli araçlar ve hibrit türlerinden daha pahalı olması öngörülüyor.
2030’a gelindiğinde, fosil yakıtlı araçlar hava kirliliği ve CO2 standartlarını karşılayabilmek için daha pahalanacağı ve sıfır emisyon araçların sayısı arttıkça maliyeti düşeceği için, aralarındaki fiyat farkı azalacak. Her ne kadar merkez senaryoda 2030’a geldiğinde tam başa baş olmasa da, maliyetlerin birbirine yaklaştığı öngörülüyor. Ulaşım altyapılarına yatırım yapılması gerektiği vurgulanan raporda faydaların maliyetlerin üstünde olacağı belirtiliyor.
Rapora göre; Avrupa’da 2030 yılına kadar elektrikli araç şarj altyapılarına yaklaşık 23 Milyar Euro yatırım yapılması gerekebilir, bunun 9 Milyar Euro’sunu da kamuya açık şarj istasyonları oluşturabilir.